اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان دریزد

به گزارش یزدی نیوزکارشناس سرولوژی آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوانزای پرندگان در استان یزد خبر داد.

حمید ابوالحسنی اظهار داشت: به منظور اجرای سیاست‌های پیشگیرانه سازمان دامپزشکی و با هدف مراقبت فعال از بیماری آنفلوانزای پرندگان و جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک، همزمان با مهاجرت پرندگان وحشی به کشور طرح مراقبت فعال آنفلوانزای پردندگان در استان یزد به اجر درآمد.

وی بیان کرد: آنفلوانزای پرندگان یک بیماری ویروسی جدی و بسیار عفونی ماکیان و پرندگان شکاری است که توسط تیپ‌های مختلف ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود.

ابوالحسنی افزود: به دلیل قابلیت‌های گسترش زیاد این بیماری، بر اساس قوانین سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) طرح مراقبت فعال آنفوانزای پرندگان به صورت سالیانه در سطح کشور انجام می‌گیرد.

وی هدف از اجرای این طرح را تشخیص عفونت‌های تحت بالینی یا عفونت‌های قبلی به تحت تیپ‌هایH۵  و H۷ دانست و عنوان کرد: اجرای این طرح مستلزم بررسی اپیدمیولوژی، سرولوژی و ویرولوژی پرندگان روستایی، آبزی و طیور صنعتی با دوره پرورش طولانی است.

کارشناس سرولوژی اداره کل دامپزشکی استان یزد زمان اجرای طرح را از تاریخ ۲۷ شهریور به مدت ۴۲ روز اعلام کرد و افزود: واحدهای اپیدمیولوژیک هدف در این طرح در استان شامل مزارع مرغ تخمگذار، مزارع مرغ مادر گوشتی، مزارع پرورش شتر مرغ، بوقلمون، بلدرچین و نیز طیور بومی و روستایی استان است.

وی بیان کرد: با کنترل‌های صورت گرفته و رعایت بهداشت توسط مرغداران، استان یزد عاری از بیماری آنفلوانزای پرندگان است.
 

منبع: مهر
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..