درفهرست آثارملی ایران:

۴ آیین عزاداری سنتی ابرکوه ثبت شد

no-thumbs

فرماندار ابرکوه گفت: آیین های زنجیر زنی، شده برداری، جوش دور وآهنگ حماسی که بیش از یک قرن سابقه درعزاداری محرم ابرکوه دارد در فهرست معنوی آثارملی ایران ثبت شد.

به گزارش یزدی نیوزسید نبی رسولی با تسلیت ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت اظهار کرد: زنجیر زنی با ابرکوه باشماره ۱۱۱۳، جوش دور باشماره ۵۴۴، شده برداری با شماره ۱۱۰۷ و آوا نوا آهنگ حماسی و بومی شهرستان ابرکوه است بخاطر منحصر به فرد بودن آن با شماره ۶۹۹ درفهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.
وی یادآور شد: آیین زنجیرزنی همراه با آهنگ محرم، جوش دور در شب های نهم و دهم ماه محرم و شده برداری در روز عاشورا انجام می شود.
فرماندار ابرکوه بابیان اینکه برخی از آیین های عزاداری مردم شهرستان ابرکوه در سطح کشور بی نظیر است افزود: مردم از نقاط مختلف کشور برای شرکت درعزاداری این شهرستان به ابرکوه سفر می کنند.
وی ادامه داد: گروهی از گردشگران خارجی از عزاداری عاشورای شهرستان ابرکوه دیدن کردند و این گروه علاوه تهیه عکس و فیلم از آیین عزاداری این شهرستان از آثار تاریخی و طبیعی ابرکوه از جمله سرو ۴۵۰۰ ساله و خانه ملی آقازاده دیدن کردند.
رسولی ادامه داد: ابرکوه علاوه بر آثار معنوی آثار تاریخی و طبیعی متعددی دارد که از سوی دولت بعنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری ایران انتخاب شده است.
نماینده عالی دولت خاطرنشان کرد: این شهرستان ۳۸۰ هکتار بافت تاریخی دارد که درسال جاری ۱۲۶ هکتار آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
شهرستان ابرکوه دارای بیش از۴۰۰ اثر تاریخی، معنوی و طبیعی است که ۱۲۸ اثرآن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
شهرستان ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..