نرخ بیکاری واقعی نیست

به گزارش یزدی نیوزیک مقام مسئول کارگری می‌گوید آمار بیکاری در کشور با نرخ واقعی بیکاری تفاوت زیادی دارد و به همین دلیل سیاستهای اشتغال در کشور باید متناسب با شرایط روز اقتصاد و وضعیت بازار کار تدوین شود.

رحمت اله پورموسی در گفت‌وگویی اظهار کرد: در حال حاضر آنچه که درباره نرخ بیکاری عنوان می‌شود با نرخ بیکاری واقعی تفاوت دارد و تعداد بیکاران بیش از آن چیزی است که مسئولان اعلام می‌کنند.

وی گفت: نمی‌توان کسی را که یک ساعت در هفته کار می‌کند شاغل نامید، حتی اگر از شاخص‌های سازمان جهانی کار در این زمینه استفاده شده باشد؛ چون شاخص‌هایی که ILO تعریف کرده متناسب با شرایط زندگی نیروهای کار در کشورهای دیگر است و ما هیچگونه سنخیتی با ملاک‌های مورد نظر سازمان جهانی کار نداریم.

پورموسی در ادامه حفظ اشتغال موجود را مهمتر از توسعه بنگاههای اقتصادی دانست و افزود: اگرچه ایجاد شغل و حفظ اشتغال لازم و ملزوم همدیگر هستند ولی به حفظ اشتغال موجود بیشتر نیاز داریم، از این رو سیاستها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که کارخانه‌ها و بنگاههای تولیدی بیش از پیش تقویت شوند تا فرصتهای شغلی اندکی هم که در اختیار داریم از بین نرود.

مشاور کانون عالی شورای اسلامی کار خراسان رضوی عدم نقدینگی را بخشی از مشکلات بنگاهها دانست و گفت: در حال حاضر واردات بی رویه، قاچاق کالا و تعرفه به چالش پیش روی تولید تبدیل شده و دولت باید با این مساله مقابله جدی داشته باشد.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..