نماینده اردکان:

خودروها مهم‌ترین عامل تشدید آلودگی‌ هوای کلانشهرها/استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تولید خودروهای استاندارد

رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس با تاکید بر اینکه خودروهای دودزا مهم‌ترین عامل آلایندگی هستند، گفت: در کنار تمامی اقدامات برای مقابله با آلودگی‌ هوا باید اصلاح سیستم سوخت خودروها در اولویت قرار گیرد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا تابش در گفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در واکنش به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر خسارات ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریالی ناشی از آلودگی هوا، گفت: بانک جهانی چند سال گذشته آماری در خصوص خسارات ناشی از آلودگی هوا و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد، در خصوص این موارد ارائه آمار دقیق از اهمیت بسیار برخوردار است بنابراین گزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز باید مشخص شود که به کدام تحقیقات استناد کرده و مربوط به چه دوره زمانی است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی درمورد آلودگی هوا را یادآور شد و تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس این گزارش ایران جز ۱۰ کشور آلوده دنیا نیست و این نشان می‌دهد عزم دولت برای مقابله با آلایندگی جزم شده و در مدت اخیر اقدامات علمی انجام شده است.

وی افزود: درباره پدیده گرد وغبار و ریزگرد‌ها مطالعاتی در دست بررسی است، همچنین در رابطه با صنایع آلاینده و خروج آنها به بیرون از شهرها اقداماتی انجام شده است اما مهم‌ترین اقدام استاندارسازی بنزین‌ و گازوئیل‌های مصرفی است که متاسفانه علی‌رغم اینکه نمود عینی و ظاهری ندارد در سلامت مردم تاثیر سوء دارد.

تابش با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن باید در وضعیت خودروهای دود‌زا بازنگری شود، تصریح کرد: عمده‌ترین عامل آلودگی هوا به خصوص در کلان‌شهرها خودروهایی‌ است که سیستم سوختی آنها اشکال دارد و بنزین زیادی مصرف می‌کنند، در حقیقت با استفاده از مفاد قانون برنامه‌های توسعه کشور دولت می‌تواند منابع را به بخش خصوصی عرضه کرده تا خودروهای کم مصرف و کم آلاینده تولید کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: برای بهبود آلودگی هوا باید به توسعه وسائط نقلیه عمومی چون مترو  نیز پرداخته شود اما به دلیل هزینه بالای توسعه آن، دولت باید با شهرداری‌ها همکاری کند، اما با این حال به دلیل تاثیر صرفه‌جویی در سوخت برای کاهش آلایندگی باید بهسازی سیستم احتراق خودروها در اولویت قرار گیرد.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در حوزه آلودگی، قوانین از گذشته وجود داشته هم اکنون نیز لایحه هوای پاک در دستور کار صحن علنی مجلس است اما خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد و مشکل اصلی ضعف در اجراست.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به مصائب حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: سالیانه آلودگی هوا در ایران ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال یعنی معادل ۱.۶ درصد تولید ناخالص داخلی‌ زیان مالی ایجاد می کند، خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری سالانه ۶۴۰ میلیون دلار معادل ۵ هزار و یکصد میلیارد ریال یعنی ۵۷ صدم تولید ناخالص داخلی است این در حالی است که عمده‌ترین منبع آلاینده مربوط به وسایل نقلیه است.

بخش نظردهی بسته شده است..