مداحی با طعم سیاست

به گزارش یزدی نیوزانگیزه مردم از حضور در چنین مراسمی استفاده از فضای معنوی آن است و نباید این فضا را با سیاسی‌کاری تخریب کنیم.
 
«بمیرند آنهایی که هر غلطی که بخواهند بر زبان جاری می‌کنند. از بس که حروم خوردند، این حرف‌ها را می‌زنند. الان هم می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، میدان کربلا را ول کنید بیایید میدون بازی. نقشه‌ها زیاده شما مردم باید بیدار بشید. شما هرکدام اعتراض کنید، یواش‌یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگیره، همشون رو نابود می‌کنه».
 
جملات بالا بخشی از اعتراض منصور ارضی مداح معروف تهران به برگزاری بازی ایران و کره در روز تاسوعاست. این سخنان بسیار تند بازهم نشان داد که مداحان به ویژه در پایتخت همچنان دوست دارند در کنار مداحی برای اباعبدالله یک فعال سیاسی و اجتماعی باشند. آنها به دلیل ظرفیتی که ایام مذهبی برای آنها ایجاد کرده است، تصور می‌کنند می‌توانند در برابر هر پدیده سیاسی و اجتماعی اظهار نظر کنند.
 
برخی از جلسات مذهبی رسما تبدیل به پایگاه‌های احزاب سیاسی شده است. در این جلسات مردم به جای شنیدن پندهای اخلاقی و عرفانی بیشتر درگیر مسائل سیاسی و حزبی هستند. سخنرانان و مداحان در این جلسات با استفاده از شور مذهبی مردم، نگاه‌های سیاسی خود را به مستمع تلقین کنند.
 
این سیاست زدگی باعث شده است تا بسیاری از مردم به واسطه این سخنان از هیات‌های مذهبی فاصله بگیرند. بالاخره مردم به یکی از دو جناح سیاسی علاقه دارند و بر نمی‌تابند در جلسه‌ای شرکت کنند که مداح یا سخنران به راحتی به جریان‌ آنها توهین می‌‌کند.
 
انگیزه مردم از حضور در چنین مراسمی استفاده از فضای معنوی آن است و نباید این فضا را با سیاسی‌کاری تخریب کنیم .البته رهبری بارها تاکید کرده‌اند که هیات های مذهبی نباید سکولار باشند. اما این سکولار نبودن را با برخی با سیاسی بودن اشتباه گرفته‌اند و تازه سیاسی بودن را نیز بعضا با سیاسی کاری و اغراض جناحی.
 
آنها برای اینکه سکولار نباشند حزبی شده‌اند و تمایلات سیاسی خود را وارد جلسات مذهبی کرده‌اند. به نظر می‌رسد با توجه به بیانات رهبری طی سال‌های اخیر منظور ایشان از سکولار نبودن، بی توجه نبودن به مسائل جهان اسلام مانند بحران‌های اخیر سوریه، یمن و عراق است. مقابله با تفکر تکفیری و جلوگیری از تفرقه‌های مذهبی میان شیعه و سنی نمونه بارز سکولار نبودن هیات‌های مذهبی است.
 
نکته‌ای که در ادامه باید به آن اشاره کرد این مساله است که مداحان برچه اساسی به خود اجازه می‌دهند در هیات‌های مذهبی در مورد مسائل مختلف کشور از سیاسی تا فرهنگی و ورزشی سخن بگویند. از آنها باید پرسید آیا داشتن صدای خوب و خواندن، یک انسان را کارشناس مسائل سیاسی و … می‌کند؟
 
در پایان باید گفت که بهتر است مداحان به واسطه امکانی که در اختیار دارند اجازه بدهند مردم از مراسم مذهبی، فیض معنوی ببرند و اجازه ندهند نیت‌های خالص مردم بازیچه مسائل سیاسی شود.

بخش نظردهی بسته شده است..