راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی شوراها در گفت‌وگو با نماینده اردکان:

مأموریت جدید رئیس دولت اصلاحات برای شورای‌عالی سیاست‌گذاری

هفته گذشته بود که رئیس دولت اصلاحات، در نامه‌ای به رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اعضای جدید این تشکل را منصوب کرد. در جمع اعضای جدید شورای‌عالی اصلاح‌طلبان، مصطفی معین، ابوالقاسم سرحدی‌زاده و محمد سلامتی، به‌عنوان اعضای جدید این شورا انتخاب شدند.

به گزارش یزدی نیوز طبق اخبار رسیده، ترکیب شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، شامل نمایندگان ۲۴ حزب اصلاح‌طلب، سه عضو فراکسیون امید و همچنین ۱۵ شخصیت حقوقی است که در این‌صورت، جمع اعضای آن به ۴۲ نفر خواهد رسید. این درحالی است که قرار بود در این جلسه، سه نفر از اعضای فراکسیون امید هم حضور داشته باشند اما چون فراکسیون امید هنوز سه نماینده خود را برای حضور در شورای‌عالی سیاست‌گذاری، مشخص نکرده است، نمایندگان فراکسیون در این جلسه حضور نداشتند؛ بنابراین در این جلسه، انتخابات هیأت‌رئیسه موقت برگزار شد و باز هم محمدرضا عارف، به‌عنوان رئیس این شورا، رأی لازم را به‌دست‌آورد و قرار شد پس از تدوین آیین‌نامه شورا، انتخابات هیات‌رئیسه دائم، برگزار شود. 
البته، پس از برگزاری اولین جلسه شورای‌عالی؛ محمدرضا عارف که نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد، روز چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه صحن علنی مجلس، درباره عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت که گزارش شورای‌عالی در این رابطه آماده است. او ادامه داد: علت تبیین این گزارش، آسیب‌شناسی عملکرد شورا بود که ترکیب جدید شورای‌عالی، براساس نقدهای وارده به عملکرد شورا شکل گرفت. رئیس موقت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در توضیح اینکه اختلافات بین شورای هماهنگی و شورای سیاست‌گذاری برچه اساسی بوده است، خاطرنشان کرد: تعدادی از احزاب شورای هماهنگی، نقطه‌نظراتی داشتند که لحاظ شده و به‌تدریج، نقطه‌نظرات دیگر را هم لحاظ خواهیم کرد. 
در این راستا؛ محمدرضا تابش، نماینده اصلاح‌طلب مجلس و عضو شورای مشاورین، تلاش برای حضور حداکثریِ مردم پای صندوق‌های رأی و کسب آرای بیشتر نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها را مهم‌ترین راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش رو دانست و به «وقایع‌اتفاقیه» خبر داد که تیمی با معرفی آقای خاتمی از اعضای شورای‌عالی مشورتی انتخاب شده‌اند و متناسب با تجربیات قبلی و با شرح وظایف و مسئولیت شوراها، مشغول آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و عملکرد شوراها در دوره‌های گذشته هستند. 
 نماینده اردکان در مجلس و عضو شورای مشاورین،  با اشاره به شاکله جدید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره افراد جدیدی که از طرف رئیس دولت اصلاحات معرفی شده‌اند، اظهاراتی را بیان کرد و گفت که این افراد، شخصیت‌هایی توانمند و شایسته هستند که از تجربه زیادی در امور اجرائی و تقنینی برخوردارند. تابش، همچنین اظهار کرد که قائل به شخص نیستیم و با تلاش جمعی شورا است که می‌توانیم نتایج دلخواه را به دست آوریم. 
نظرتان درباره اعضای جدید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که از طرف آقای خاتمی معرفی شده‌اند، چیست؟ 
افرادی که برای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان معرفی شدند، افراد بسیار توانمند، شایسته و خوبی بوده که  دارای تجربه مثبت در امور اجرائی و تقنینی هستند و می‌توانند وزن این ترکیب را بالا ببرند. 
حضور این افراد تازه‌وارد به مجموعه چقدر می‌تواند کمک‌کننده باشد؟ 
به نظرم، مجموع افرادی که در این شورا حضور دارند، می‌توانند در کارکرد مثبت شورای‌عالی مؤثر باشند و ما تنها قائل به شخص نیستیم. ما به نمایندگان و اعضا احترام می‌گذاریم، یعنی هم به افرادی که به‌دلیل شخصیت حقوقی‌شان در این شورا حضور دارند و هم به افرادی که به منزله شخصیت حقیقی‌شان برای حضور در این شورا انتخاب شده‌اند. مجموع این افراد باید بتوانند در تبادل آرا، افکار و برنامه‌ریزی، قوی و منسجم ظاهر شوند تا بتوانیم در انتخابات آینده شوراها و ریاست‌جمهوری، افراد بیشتری را پای صندوق‌های رأی بکشانیم و رأی بیشتری از آنها کسب کنیم. 
انتقاداتی به اعضای قدیمی شورا مطرح بود و اختلاف نظراتی بین شورای هماهنگی و شورای‌عالی وجود داشت. نظر شما درباره انتقادات مطرح‌شده، چیست؟ 
به نظر من، بحث‌های موجود و انتقاداتی که مطرح می‌شود برای پیشبرد اهداف و رفع نواقص بسیار خوب و کمک‌کننده است؛ اگر مباحث، اصولی مطرح شود و پاسخ‌های منطقی داده شود، می‌تواند ما را به رسیدن در اهدافمان کمک کرده و در بین این انتقادات و مباحث اصولی و منطقی، افکار عمومی، بهتر می‌توانند نسبت به موضوعات مطرح‌شده، قضاوت کنند. من این موضوع را باعث تقویت شورا و بسیار خوب می‌دانم. 
راهبرد اصلاح‌طلبان و شورای‌عالی برای انتخابات پیش رو، چیست؟ 
راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش روی شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری ۹۶، حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی و تلاش برای کسب آرای بیشتر برای نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات شوراها است. درحال‌حاضر برای انتخابات شوراهای شهر و روستا که اولویت کار ماست، تیمی با معرفی آقای خاتمی از اعضای شورای‌عالی مشورتی انتخاب شده‌اند و امور را رصد می‌کنند. این تیم، متناسب با تجربیات قبلی، شکست‌ها، ناکامی‌ها، شرح وظایف و مسئولیت شوراها، مشغول آسیب‌شناسی فعالیت‌ها و عملکرد شوراها در دوره‌های گذشته هستند. آنها می‌کوشند ساختاری را تدوین و تهیه کنند تا هم بتوانیم گروه‌های مختلف را مشارکت بدهیم و هم تخصصی‌تر به مقوله شوراها نگاه کنیم تا مشکلات مردم را نسبت به گذشته کم کنیم. 
برنامه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تدوین نکرده‌اید؟ 
به دلیل اهمیت انتخابات شوراها، درحال‌حاضر مشغول تدوین ساختاری تشکیلاتی برای انتخابات شوراها هستیم؛ چون کار شوراها تخصصی‌تر و بیشتر است ولی انتخابات ریاست‌جمهوری، برنامه‌ریزی برای انتخاب یک نفر است که گستره آن، تمام ایران را در بر می‌گیرد. این درحالی است که انتخابات شوراها، منطقه‌ای است و قومیت‌ها را در بر می‌گیرد و موضوعات مختلفی را باید در نظر بگیریم تا مردم مشارکت بیشتری پای صندوق‌های رأی داشته باشند؛ بنابراین اولویت را به انتخابات شوراها اختصاص داده‌ و همان تشکیلاتی که برای این انتخابات در نظر گرفته‌ایم برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم از آن استفاده خواهیم کرد. 

بخش نظردهی بسته شده است..