درمان قطعی ۸۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان خون در یزد

به گزارش یزدی نیوزرئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان و ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد  گفت: متاسفانه یزد از نظر شیوع سرطان در کشور جزو استان هایی با درصد شیوع بالا می باشد و در برخی از سرطان ها در ردیف اول تا سوم قرار دارد.

اعظم السادات هاشمی با بیان اینکه البته به این دلیل که یزد قطب پزشکی جنوب شرق کشور می باشد و مراجعه بیماران از سایر استان ها زیاد است آمار دقیقی از میزان واقعی شیوع در دست نیست، ادامه داد: سالانه ۱۴۰۰ مورد از انواع سرطان در استان ثبت ‌می‌شود که این موضوع نگران کننده است و نیاز  مبرم به ریشه یابی و بررسی دارد.

سیرسعودی آمار سرطان/ توسعه روش‌های تشخیص؛ دلیل شناسایی بیشتر مبتلایان به سرطان

 وی با بیان اینکه در مجموع در یزد نیز آمار سرطان سیر صعودی داشته است، تصریح کرد: همگام با رشد این بیماری در سایر کشورها، ایران و استان یزد هم شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان است. البته یکی از دلایل این افزایش، توسعه روش‌های تشخیصی جدید است که سبب شده تا میزان افراد بیشتری که مبتلا هستند،  شناسایی شوند.

سرطان پوست و سینه؛ شایع‌ترین سرطان‌ها در یزد

هاشمی سرطان پوست را شایع‌ترین سرطان در استان عنوان کرد و گفت: در استان یزد، سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در مردان است و علت آن هم این است که مریض‌هایی که مراجعه می‌کنند پاتولوژی مشخصی دارند و  آمار پاتولوژی مشخص کننده نوع سرطان است و این آمار افزایش پیدا می‌کند در حالی که بیمارانی که دچار سرطان ریه هستند کمتر اقدام به نمونه‌برداری می‌کنند و پزشکان بالینی چون شدت بیماری بالا است کمتر اقدام به نمونه گیری می‌کنند و رتبه هقتم از بین سرطان‌ها دارد این در حالی است که از نظر پزشکان بالینی سرطان ریه شیوع بیشتری دارد.

وی همچنین سرطان سینه را رایج‌ترین سرطان در زنان در استان یزد اعلام کرد و افزود: علت شیوع بالای این سرطان حتی در کشورهای پیشرفته این است که افراد مراجعات بیشتری دارند و در درجات ابتدایی بیماری تشخیص داده می‌شوند و از آنجا که چاقی بیش از حد در ابتلا به این سرطان موثر است باید زنان بدانند که نباید بعد از یائسگی از هورمون‌ها که بسیار خطرناک هستند و در بافت چربی ذخیره می‌شوند، استفاده کنند.

رئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: درمان بیماری سرطان شامل استفاده از ترکیب‌هایی از شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند و همچنین مراقبت تسکینی است. در صورتی که به موقع تشخیص داده شوند، درمان امکان پذیر است؛ در موارد پیشرفته هم به دلیل توسعه داروهای جدید امکان درمان تا حدی وجود دارد.

درمان ۸۰ درصدی سرطان خون در کودکان

هاشمی اعلام کرد: براساس آماری که از مرکز خیریه کودکان سرطانی به نام محک داریم حدود ۵۰۰ پرونده از بیماران مبتلا به سرطان خون کودکان هستند تشکیل شده که البته بخشی از آن به مردم یزد است و اکثریت آن از بیمارانی هستند که از شهرهای دیگر مهمان استان یزد هستند که با کمک مالی که به درمان آنها شده است از نظر بقای بیماران ۸۰ درصد این کودکان درمان قطعی دریافت کردند و از نظر آمار حتی از کشورهای آسیایی هم بالاتر است و وجود ایمان و امید در دل خانواده‌ها موجب شده که مرتب مراجعه کنند و با این انرژی مثبت حتی پاسخ به درمان در کشور ما از کشور همسایه، ترکیه نیز بالاتر است.

وی یادآور شد: شایع‌ترین بدخیمی در طب اطفال لوسمی یا سرطان خون است که خوشبختانه در استان نزدیک به ۸۰ درصد این بیماری قابل درمان بوده است. البته  مشروط بر این‌که علایم بالینی، تشخیص به موقع، درمان بجا و به موقع و بسیاری از عوامل موثر در درمان مانند کنترل پرستاری،  وجود دارو و غیره همه با هم مهیا باشند‎.

پاسخ به درمان سرطان کودکان در ایران؛ بالاتر از کشورهای آسیایی و اروپایی

رئیس مرکز تحقیقات خون، سرطان دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در بین کودکان استان، سرطان خون حاد از آمار بالایی  برخوردار است که خوشبختانه تا به حال پاسخ به درمان خوب بوده است. همچنین سرطان مغز در کودکان ما کمتر از آمار  بین‌المللی گزارش شده است اما سرطان غدد لنفاوی در کودکان استان نیز بالاست و  خوشبختانه سرطان مخصوصاً در صورت تشخیص زود هنگام قابل درمان است و درصد نجات  کودکان سرطانی در کشور ما از اروپا و آسیا نیز با رضایت‌بخشی بیشتری همراه است.

هاشمی با اشاره به عمده دلایل بیماری سرطان عنوان کرد: عوامل خطرساز شامل مواردی همچون سیگار کشیدن، پرتو یونی، برخی مواد شیمیایی (از قبیل بنزن) را می‌توان در این میان نام برد. همچنین افرادی که در خانواده خود سابقه بیماری سرطان خون را داشته‌اند، نیز درمعرض خطر قرار دارند. استفاده از حشره‌کش‌های خانگی احتمال ابتلای کودکان به سرطان خون را ۴۷‌درصد و لنفوم را ۴۳‌درصد افزایش ‌می‌دهد.

وی ادامه داد: مطالعات محققان مدرسه بهداشت عمو‌می بوستون آمریکا نشان ‌می‌دهد که تاثیر مخرب آفت‌کش‌ها بر بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان است؛ زیرا سیستم ایمنی کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است و نمی‌تواند سم‌زدایی کند. در استان به دلیل اینکه قطب صنعتی می باشد، الاینده های موجود می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد. سرانه پایین مصرف میوه و سبزیجات نیز می‌تواند از عوامل خطرساز باشد.

 دو سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است

رئیس مرکز تحقیقات خون و سرطان یزد با بیان اینکه آمار سرطان در دنیا به علت تغییر سبک زندگی رو به افزایش است  پایان خاطرنشان کرد: از مردم درخواست می‌کنم که به زندگی سنتی برگردند از میوه و سبزیجات استفاده کنند، ورزش کنند، مصرف فست فودها را کاهش دهند، از وسایل برقی و باتری برای زمان‌های طولانی دوری کنند، از آفتاب اول صبح و آخر وقت برای جذب ویتامین D استفاده کنند و در کل از همه عواملی که افراد را مستعد ابتلا به سرطان می‌کند دوری گزینند چرا که با این اقدامات خوشبختانه تا دو سوم سرطان‌ها قابل پیگیری است.

یزداوا 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..