اواخر امسال

کشتارگاه طیور اشکذر به بهره برداری می رسد

no-thumbs

رئیس شبکه دامپزشکی اشکذرگفت : در اواخر امسال بزرگترین کشتارگاه طیور .اشکذر در کیلومتر 25 جاده یزد ـ طبس راه اندازی می شود.

به گزارش یزدی نیوزعلیرضا قارایی  اظهار داشت: این واحدبا مساحت ۳۰ هزار متر مربع با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد ریال و با گنجایش سردخانه ۲۵۰۰ تن در سال و ظرفیت کشتار ۶ هزار قطعه در ساعت افتتاح خواهد شد.
به گفته وی شبکه دامپزشکی این شهرستان در خصوص نظارت بر فرآورده های خام دامی با دارا بودن ۳ کشتارگاه صنعتی طیور و یک کشتارگاه صنعتی دام که تنها کشتارگاه صنعتی دام استان است جایگاه ویژه از نظر استحصال مواد غذایی دارا است.
وی افزود: بر این اساس به منظور نظارت جدی تر بر بحث بهداشت مواد غذایی خام با منشا دامی این شبکه علاوه بر کادر مسوولان فنی بهداشتی کشتارگاهی ، ناظرین ویژه ای در کشتارگاههای دام و طیور مستقر نموده و تمامی موارد این واحدها به طور کامل بررسی می شود.
قارایی خاطر نشان کرد: شهرستان اشکذر با دارا بودن ۷۵ واحد مرغ گوشتی ، پنج واحد مرغ تخم گذار ، یک واحد مرغ مادر گوشتی ، دو واحد بلدرچین ، دو واحد پرورش کبک ، ۶۴ واحد پرورش اسب و ۳۴ واحد صنعتی و نیمه صنعتی پرورش گاو از جایگاه مناسبی از نظر پرورش دام و طیور در استان برخوردار است.
وی تصریح نمود: پرورش اسب در این شهرستان با دارا بودن ۱۴۰۰ سر اسب از نژادهای عرب و تروبرد نه فقط دراستان که در ایران هم دارای جایگاه ممتازی است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اشکذر با اشاره به اینکه در سال گذشته به منظور مبارزه با بیماریهای دامی واکسیناسیون های متعددی در گاو، گوسفند و طیور انجام شده، گفت: با توجه به مساحت ، گستردگی و پراکندگی واحدهای دامی در حال حاضر این شبکه به منظور پوشش بهتر واکسیناسیون و امور درمانی در بخش خضرآباد دارای پست دامپزشکی است.
وی اظهار داشت: در راستای پیشگیری از وقوع بیماریهای دام و انسان در سال گذشته تعداد دو هزار و ۴۰ راس گاو از نظر بیماری سل و هزارو ۲۹۷ راس گاو از نظر بیماری تب مالت و نیز ۷۲۷ سر اسب از نظر بیماری مشمشه مورد بررسی قرار گرفتند که خوشبختانه تمامی موارد منفی بود.
قارایی از جمله اهداف شبکه دامپزشکی این شهرستان در سال ۹۵ را توسعه و ساماندهی صنعت اسب ، طرح ایجاد بیمارستان مرجع در خصوص بیماری های اسب، افتتاح کشتارگاه صنعتی جدید التاسیس طیور در جاده یزد ـ طبس ، افتتاح سالن مرغ تخمگذار به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه ، بالا بردن کیفیت محصولات دامی ، ساماندهی ایستگاههای جمع آوری شیر شهرستان ، کنترل و بالا بردن کیفیت شیر تولیدی و بررسی معضلات بهداشتی گاوداری ها عنوان نمود.
وی افزود: یکی از اهداف مهم به منظور ارتقا جایگاه دامداری در این شهرستان ، توسعه صنعت اسب است که در این راستا با برنامه ریزی های انجام شده ، علاوه بر صدور پروانه برای واحدهای متقاضی مجزا ، دو پهنه اسب به وسعت ۴۰ هکتارو ۱۱ هکتار در حاشیه روستای حسین آباد پوراکبری طراحی و پس از بررسی های لازم ، سایت ۱۱ هکتاری واگذار و در آینده ای نزدیک شاهد واگذاری سایت ۴۰ هکتاری به متقاضیان خواهیم بود.
رییس شبکه دامپزشکی اشکذر تصریح کرد: فعالیت دیگری که در این شهرستان انجام شده در نظر گرفتن یک باب بیمارستان تخصصی دامپزشکی در زمینه اسب و واحد قرنطینه اسب به منظور قرنطینه اسبهای وارد شده به استان است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در شهرستان کمبود منابع آبی وجود دارد و این مسئله باعث محدودیت توسعه کمی می شود از این رو از دیگر اهداف دامپزشکی بالا بردن سطح کیفی واحدهای تولیدی در این شهرستان است که در این راستا تاکنون کلاسهای متعددی به منظور آگاهی دامداران با روشهای تغذیه ، نگهداری و باروری مناسب دام انجام شده است.
شهرستان اشکذر در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..