هشدارمدیرکل محیط زیست یزد:

ریزگردها در یزد منشا داخلی دارد

عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، به هم خوردن بافت خاک ناشی از فعالیت های مختلف مثل معادن شن و ماسه، کوره های آجرپزی و کویرهایی که یزد را احاطه کرده، موجب شده از گذشته های دور ماسه های روان در استان وجود داشته باشد و هم اکنون پدیده ریزگرد نیز با منشاء داخلی در استان وجود دارد.

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل محیط زیست استان یزد گفت: در بازدیدی که کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی از کشور انجام دادند، یزد به عنوان پایلوت حفاظت از گونه گوزن زرد ایرانی انتخاب شده است.

سیدحسین سادات موسوی  در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: جنگل های استان یزد ادامه جنگل های زاگرس است که توسط این اتحادیه به عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر انتخاب شده و به عنوان پایلوت انتقال و رهاسازی گوزن زرد برای حفظ این گونه جانوری انتخاب شده است.
وی اظهار کرد: شهرستان خاتم از لحاظ تنوع زیست محیطی در استان یزد منحصر به فرد است و باید توجه ویژه به این بخش شود تا از نظر گردشگری نیز مورد توجه گردشگران و علاقمندان قرار گیرد.
وی گوزن زرد را یکی از گونه های در حال انقراض دانست و تاکید کرد: در شهرستان خاتم استان یزد از ۱۵ سال گذشته اقدام به نگهداری این گونه در حال انقراض شده که هم اکنون ۲۴ راس از این گونه بی نظیر و کمیاب در محدوده فنس کشی شده جنگل باغ شادی نگهداری می شود که سازگاری خوبی نیز با این جنگل نشان داده است.
سادات موسوی اضافه کرد: در بازدید کارشناسان اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی و زیستی، جنگل های یزد با وجود اینکه جنگل به مفهوم واقعی همانند جنگل های استان فارس، ایلام و گیلان نیست، اما ادامه جنگل های زاگرسی است که به عنوان اکوسیستم کوهستانی جنگلی نادر و پایلوت انتقال و رهاسازی گوزن زرد انتخاب شده است.
وی اظهار امیدواری کرد با اقداماتی که در سال های اخیر برای حفظ گونه جانوری گوزن زرد در استان یزد صورت گرفته این گونه جانوری احیاء شود.
سادات موسوی با تبیین اهمیت مناطق قره تپه و جنگل باغ شادی شهرستان خاتم گفت: با مکاتباتی که با مسئولان کشور صورت گرفته منطقه قره تپه در شهرستان خاتم به دلیل اینکه زیستگاه اصلی هوبره و نماد حیات وحش استان است به عنوان یک منطقه حفاظت شده و جنگل باغ شادی نیز به عنوان پارک ملی برای ثبت پیشنهاد شده که در صورت موافقت اولیه این پیشنهاد در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار می گیرد.
****
ریزگردها در یزد منشا داخلی دارد
مدیرکل محیط زیست استان یزد همچنین منشا اصلی ریز گردهای استان را داخلی دانست و گفت: عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، به هم خوردن بافت خاک ناشی از فعالیت های مختلف مثل معادن شن و ماسه، کوره های آجرپزی و کویرهایی که یزد را احاطه کرده، موجب شده از گذشته های دور ماسه های روان در استان وجود داشته باشد و هم اکنون پدیده ریزگرد نیز با منشاء داخلی در استان وجود دارد.
مدیر کل محیط زیست استان یزد در ادامه گفت: ریزگردها از چالش هایی است که در چند سال اخیر کشور را درگیر کرده و برای برخی از استان های مرزی مانند کرمانشاه، ایلام و خوزستان کانون انتشار ریزگردها کشورهای همسایه بوده و منشاء بیرونی دارد.
وی میانگین وجود ریزگردها در یزد را ۳.۵ روز در ماه عنوان کرد و یادآور شد: کیفیت هوای یزد در دو روز گذشته نسبت به میزان ریزگردهای داخلی بهتر شده است.
موسوی تاکید کرد: برای مطالعه کانون های ذرات معلق و ریزگرد با دانشگاه یزد قراردادب بسته شده که این مطالعات تا آخر امسال انجام می شود که با نتیجه گیری از آن اقدامات اجرایی مشترک بین محیط زیست و دانشگاه یزد آغاز می شود.
محیط زیست با صنعت تقابلی ندارد
وی در ادامه با اشاره به اینکه محیط زیست با صنعت تقابلی ندارد گفت: سعی می شود با فرهنگ سازی و مشارکت بخش خصوصی و مردم در راستای حفاظت از محیط زیست اقدامات اثرگذار انجام شود.
موسوی اظهار داشت: زمانی که صنعت و محیط زیست در کنار هم فعالیت کنند، امنیت منطقه و حفظ حیات وحش فراهم می شود و درآمدزایی و اشتغال همراه با توازن بین حفاظت و توسعه به وجود می آید.
مدیر کل محیط زیست استان اضافه کرد: حفظ محیط زیست بخشی از توسعه است که اگر مقابله با مردم و صنعتگر صورت گیرد، نتیجه آن به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود، اگر در ایجاد یک کارخانه مسائل کنترلی و زیست محیطی رعایت شود، برخی از فعالیت های اقتصادی می تواند در داخل شهرها انجام شود.
موسوی یادآور شد: مشکل چادرملو منابع معدنی این شرکت است که در ۱۰ سال امکان اتمام آنها وجود دارد و به دلیل اینکه بخشی از آن در محدوده پناهگاه حیات وحش دره انجیر قرار گرفته، فعالیت در این بخش مورد مخالفت محیط زیست استان و سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

بخش نظردهی بسته شده است..