عراق مقصد عمده صادرات یزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل گمرک استان یزد با اشاره به افزایش وزنی و کاهش ارزشی صادرات استان یزد گفت: کاشی و سرامیک عمده ترین کالای صادراتی یزدیها به شمار می رود.

 حسن یاسری اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری ۹۳۴ هزار و ۴۱۵ تن کالا به ارزش ۲۲۷ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۶۱۹ دلار از گمرک یزد به خارج کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن ۶ درصد افزایش و از نظر ارزش ۱۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: کاشی، نایلون، پسته، شیشه ساختمانی، انواع کابل مخابراتی، ظروف شیشه‌ای، هیدروکربن، میلگرد، سیم و کابل و شمش فولادی به ترتیب عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان یزد در این مدت بوده است.

یاسری افزود: عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هلند، سوریه، هند و گجستان نیز به ترتیب عمده مقصد کالاهای صادراتی استان یزد بوده‌اند.

مدیرکل گمرک یزد در بخش دیگری از سخنان خود به ارتباط گمرک استان با بندرخشک اشاره و تاکید کرد: گمرک استان یزد به لحاظ سازمانی زیر مجموعه گمرک جمهوری اسلامی ایران و در نهایت وزارت امور اقتصادی و دارایی است بنابراین گمرک ارتباط سازمانی و یا سیستمی با بندرخشک ندارد.

یاسری خاطرنشان کرد: بندرخشک استان یزد ظاهرا به صورت تعاونی و زیر نظر پیشگامان اداره می‌شود بنابراین هیچگونه ارتباطی بین گمرک و بندرخشک وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این گمرک در بندرخشک حضور ندارد و در نتیجه فعالیت‌های گمرکی و تشریفات مربوط به ترخیص کالا در بندرخشک یزد انجام نمی‌شود.

مدیرکل گمرک استان یزد در ادامه با اشاره به پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی در گمرک یزد گفت: این سامانه دارای مزیت‌هایی از جمله کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی، به کارگیری مدیریت ریسک و کنترل سیستمی و غیر محسوس، امکان اظهار الکترونیکی کالا به گمرک بدون نیاز به حضور فیزیکی صاحبان کالا و اظهارکنندگان، اصلاح فرآیندها و حذف مراحل غیر ضروری، بررسی هوشمند و نامحسوس بدهی ماده ۷ گمرکی، کاهش مدت زمان کارشناسی اظهارنامه، دریافت حقوق و عوارض به صورت الکترونیکی و دریافت اسناد به صورت الکترونیکی است.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی در گمرک یزد منجر به کاهش نسبی زمان ترخیص کالا و به تبع آن، پائین آمدن هزینه‌های گمرکی بنگاه‌های اقتصادی و فعالان تجاری و رونق کسب و کار شده است.

منبع: مهر
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..