میانگین میزان طلاق در یزد چقدر است؟

افزایش نگران کننده طلاق در استان یزد

روزنامه همشهری یزد در مطلبی با عنوان افزایش نگران کننده طلاق در استان به قلم علی مختاری به موضوع طلاق و چاره اندیشی برای کاهش آن در جامعه اشاره کرده است.

به گزارش یزدی نیوزمردم یزد صفاتی دارند که دلیل پایین بودن آمار طلاق در استان به نسبت بقیه استان های کشور است. با توجه به محبوب نبودن طلاق در اسلام، پایبند بودن به سنت های دینی عاملی برای سازش زوج ها در برابر اشتباهات طرف مقابل است و باورهای دینی باعث نزدیک تر شدن فرهنگی خانواده های منطقه های مختلف شهرهاست.
قناعت هم عاملی برای مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی است.
در دنیای امروز مذهبی بودن، سختکوشی و قناعت در میان خانواده ها کم رنگ تر شده و این موضوع به جوانترها انتقال یافته است. جوانان به تدریج از دنیای سنت ها فاصله می گیرند و به سمت تفکر های مدرن سوق پیدا می کنند.
تعداد ازدواج در استان در سال ۸۹ حدود ۱۲ هزار و ۵۲۸ مورد و در مقابل آمار طلاق هزار و ۱۵۹ مورد بوده است. در سال ۸۹ میزان نرخ طلاق در استان ۹.۲۵ درصد بود در حالی که میزان طلاق در استان تا پایان سال ۹۴ به بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت.
بنابراین آمار ازدواج سال به سال کاهش یافته است، طبق این آمار نرخ طلاق در نیمه نخست سال ۹۴ حتی به ۱۵.۳۸ درصد هم نزدیک شد.
با توجه به کاهش آمار طلاق در نیمه دوم سال، میانگین میزان طلاق در پایان سال ۹۴ حدود ۱۲ درصد متوقف شد که همچنان نگران کننده است.
این آمار پایین تر از آمار کشوری است، در کشور این آمار حدود ۲۰ درصد و در کشورهایی مانند آمریکا این آمار به ۵۰ درصد نیز می رسد.
از دلایل مهم طلاق، تضادهای فرهنگی و اجتماعی، مشکلات اقتصادی، مشکلات شخصیتی و نبود آگاهی برای ارتباط صحیح با جنس مخالف است.
خشکسالی سالهای اخیر در استان باعث مهاجرت روستاییان به شهر شده است و ازدواج شهری ها و روستاییان را که از دو فرهنگ متفاوت هستند، باعث شده و این تضاد فرهنگی مشکلاتی را برای زوج ها به وجود آورده است.
یکی دیگر از عوامل ایجاد تضادهای فرهنگی تحصیلات بالای دختران و آگاهی از حقوق خود است. در حال حاضر ۶۰ درصد صندلی های دانشگاه ها در اختیار بانوان است. اشتیاق دانشجویان به مطالعه درباره امور ازدواج، آگاهی دختران دانشجو را بالا می برد و باعث مقاومت دختران تحصیلکرده در برابر جریان مردسالارانه شده است.
مردان سنتی یزدی که رفتار مردسالارانه را به دلیل قدرت بیشتر ترجیح می دهند، در برابر این جریان مقاومت می کنند که موجب ایجاد تنش هایی در برابر زوجین می شود.
مشکلات اقتصادی و پایین بودن درآمد خانوار، بیکاری و مسکن نامناسب می تواند به نحوی در بروز طلاق سهم داشته باشد.
امروزه با توجه به رقابت ها در جامعه، توقع دختران یزدی برای ازدواج بالاتر از گذشته است. مردان یزدی نیز تن به هر کاری نمی دهند و این روند به کاهش ازدواج و افزایش طلاق در این استان منجر می شود.
گسترش شبکه های اجتماعی و نبود آموزش های لازم برای استفاده از شبکه های این چنینی از عوامل اختلاف های زناشویی در سال های اخیر است. ورود و سلوک در این فضاها موجب فاصله گرفتن آنان از هم شده است.
عوارض طلاق دامن دو طرف را می گیرد و به عنوان یک مشکل اجتماعی، جامعه را هم درگیر خود می کند به گونه ای که طبق آمار رسمی، عامل بروز ۷۰ درصد ناهنجاری های اجتماعی، طلاق است.
زیرا طلاق علاوه بر از هم پاشیدن کانون خانواده، عواقب دیگری را برای افراد جامعه دارد و منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند انحرافات جنسی، خودکشی، فرار از منزل، سرقت، اعتیاد، تکدی گری و… می شود که باید تا دیر نشده، در این باره چاره اندیشی شود.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..