وجود ۱۶۹ موقوفه غدیری در یزد

no-thumbs

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از وجود 169 موقوفه مرتبط با غدیر در یزد خبر داد و گفت: برای افزایش این موقوفات در حال اجرای برنامه‌های ترویجی هستیم.

به گزارش یزدی نیوزحسین زارع‌زاده اظهار داشت: واقعه غدیرخم که نزد مردم یزد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، از چنان منزلتی برخوردار بوده که برخی از مردم یزد اموال و دارایی‌های خود را در این مسیر وقف کرده‌اند که بزرگترین آنها حاج ابوالقاسم رشتی، واقف بزرگ استان یزد است.

وی افزود: وقف‌های مرتبط با غدیر اغلب در بیش از یک قرن گذشته انجام شده، از این رو اغلب واقفان غدیر اکنون در قید حیات نیستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: استان یزد در مجموع ۱۶۹ موقوفه احصا شده دارد که نیات واقفان خیراندیش آنها پیرامون عید سعید غدیر خم صورت گرفته است.

زارع‌زاده یادآور شد: وقف‌نامه‌های غدیری در نوع خود جالب توجه هستند و بر اساس نیات واقفان، درآمد بسیاری از موقوفات غدیر باید صرف طبخ نان غدیر، توزیع نقل و شیرینی و خرما در روز عید سعید غدیر، طبخ آش غدیر، طبخ پلو و خورش، اطعام غدیر و … شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد عنوان کرد: موارد مصرف این نذورات نیز در وقف‌نامه‌ها چنین ذکر شده که برای مومنین و صالحین، شیعیان جناب امیر المومنین(ع)، فقرا از شیعیان و دوستان امیرالمومنین (ع)، فقرای از خویشاوندان واقف، محبین ائمه (ع) صغیر یا کبیر، ذکور یا اناث، سید و غیر سید صرف شود و عین این عبارات در اغلب وقف‌نامه‌ها به چشم می‌خورد.

وی بیان کرد: حاج ابوالقاسم رشتی که از تاجران بزرگ ساکن یزد بوده و یکی از بزرگترین واقفان استان یزد به شمار می‌رود، بزرگترین وقف‌های غدیر را نیز به نام خود ثبت کرده است.

زارع‌زاده خاطرنشان کرد: در بخشی از وقف‌نامه یکی از موقوفات این واقف خیراندیش آمده است: «عوائد مشخصی از موقوفه را در شب و روز عید غدیر به مصرف طبخ و اطعام فقرا و سادات و غیر سادات از اهل بلد و غربا حاضرین بلد برساند بلکه سی و چهل نفر غیر فقرا از اعیان سادات و اشراف و علما را دعوت کرده به نحو لایق و بحسب مصلحت وقت ضیافت نماید و در هر سه سال وقف‌نامه را در مجلس ضیافت مذکور به مهر حضار رسانده و به یکی از موثقین که نسخه نزد او نباشد، بسپارد».

وی ادامه داد: در موقوفه دیگری که به نام خدیجه خانم در سال ۱۳۰۹ هجری قمری وقف شده آمده است: «اطعام یوم عید غدیر که نان گرفته با نان خورش ولو پنیر هم باشد به مومنین و صالحین بدهد».

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد عنوان کرد: موقوفه‌های واقفان غدیر ده‌ها و شاید صدها سال است که زنده مانده و صدقه جاریه‌ای برای صاحبان آنها است و عمل صالح و پسندیده آنها، نامشان را برای همیشه در فهرست خوبان قرار داده است.

زارع‌زاده خاطرنشان کرد: غدیر به عنوان یکی از زیباترین اعیاد مسلمین، در شهرستان‌های دیگر استان یزد نیز واقفانی داشته است به نحوی که شهرستان تفت با ۴۹ موقوفه بیشتر وقفیات غدیر استان یزد را داشته و بعد از آن واقفان شهرستان‌های مهریز با ۴۱ موقوفه، میبد با ۳۹ موقوفه، اردکان با ۲۰ موقوفه، یزد با ۱۳ موقوفه، اشکذر با چهار موقوفه، ابرکوه با دو موقوفه و بافق با یک موقوفه این روز را به سهم خود ماندگار کرده‌اند.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..