مشاور وزیر و خزانه دار خانه صنعت:

یزد قدیم نماد تفکر و مهندسی است

مشاور وزیر و خزانه دار خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با اشاره به ویژگی های مردم یزد در گذشته گفت: یزد قدیم نماد تفکر و خلاقیت مهندسی است.

به گزارش یزدی نیوز محمد حسین فنایی  در همایش ملی توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم انداز آن در ۱۴۰۴ اظهار داشت: صدها سال پیش مردمان یزد در دل کویر با تفکر مهندسی و تفکر توسعه ای قنات هایی را حفر کردند تا آب را به سطح زمین بیاورند که این کار بدون صرف انرژی خاصی و فقط با علم و دانش همان زمان انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته یزدی ها برای فرار از هوای گرم بادگیرها را ساختند و خانه های قدیم در یزد به گونه ای طراحی می شدند که اتاق های زمستان آفتاب گیر و اتاق های تابستانه بدور از آفتاب بود.

مشاور وزیر و خزانه دار خانه صنعت اضافه کرد: تمام اینها نشان از تفکر توسعه ای در مردمان آن زمان بوده که باید زیر بنای توسعه امروز ما باشد و باید آن را برای تفکر امروز خود، شبیه سازی کنیم.

وی با اشاره به فرهنگ بالای یزدی ها در گذشته گفت: در زمانی که خبری از بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی نبود، مردمان این دیار کاملا شفاف، صادق، با اراده و پشتکار و دور از هرگونه دروغ و ریاکاری بودند.

فنایی با بیان اینکه علم آن زمان که آمیخته با فرهنگ اصیل است می تواند زیربنای اقدامات امروز باشد اظهار کرد: ما با شرایط بی آبی توانستیم سربلند در زمینه صنعت، معدن و کشاورزی باشیم اما آیا امروز هم مثل گذشته می توان با بی آبی در حوزه گندم خودکفا شد یا اینکه باید به سمت تولیدات دیگر برویم.

وی با تاکیدبر اینکه مدیریت مصرف آب در استان و حتی کشور بسیار مهم است ادامه داد: انتظار می رود کشاورزان ما متوجه شوند که در قبال مصرف آب چه محصولی و به چه میزان برداشت می کنند.

فنایی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی استان نباید بدون نگاه مدیریت مصرف انرژی، به تولید و پرداخت بلکه باید مانند گذشتگان با تفکر توسعه‌ ای و با نگاه علمی به تولید در حوزه صنعت و معدن و یا کشاورزی بپردازیم و از امکاناتی که داریم استفاده بهینه ببریم.

منبع: مهر
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..