یک مقام مسئول در آموزش وپرورش:

دستورالعملی برای الزام تأمین لوازم‌التحریر توسط مدارس یزد نداریم

مدارس استان یزد در سال تحصیلی جاری در اقدامی متفاوت از سال‌های گذشته، توزیع لوازم‌التحریر و کتاب‌های کمک آموزشی دانش‌آموزان را خودشان برعهده گرفته‌اند اما همین امر موجب اعتراض فعالان این صنف شده است

به گزارش یزدی نیوزمدارس استان یزد در سال تحصیلی جاری در اقدامی متفاوت از سال‌های گذشته، توزیع لوازم‌التحریر و کتاب‌های کمک آموزشی دانش‌آموزان را خودشان برعهده گرفته‌اند اما همین امر موجب اعتراض فعالان این صنف شده است به نحوی‌که جمعی از آن‌ها در اعتراض به این حرکت صبح امروز در مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان آموزش و پرورش استان در قبال این موضوع شدند.

یکی از کتاب‌فروشان یزدی در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در این رابطه اظهار کرد: توزیع لوازم‌التحریر و کتاب‌های کمک آموزشی توسط مدارس و پیش‌دبستانی‌ها، مشکلات جدی را برای فعالان این صنف ایجاد کرده و موجب ایجاد مشکلات مالی و رکود در بازار کتاب‌فروشی‌ها و لوازم‌التحریر فروشی‌ها یزد در پرفروش‌ترین ایام سال برای فعالان این بخش شده است.

وی در ادامه با گلایه از آموزش و پرورش استان در همین رابطه، افزود: کتاب و لوازم‌التحریر فروشی‌های شهر از ابتدای سال برای فروش مهرماه با تأمین اجناس قابل عرضه برنامه‌ریزی کرده و تدارک دیده بودند، اما متأسفانه با این اقدام مدارس، کسب و کار و تأمین مالی زندگی آن‌ها دچار مشکل شده است.

یکی دیگر از کتاب و لوازم‌التحریر فروشی‌های یزدی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: قیمت بسته‌های آموزشی و اقلام مورد نیاز پیش‌دبستانی که از سوی لوازم‌التحریر فروشی‌های سطح شهر در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ۱۶۰ هزار تومان است و این در حالی است که والدین مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای خرید بسته‌های آموزشی و لوازم التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان پیش دبستانی به مدارس پرداخت می‌کنند.

وی با بیان این‌که کتاب‌فروشی‌ها به شغل دو یا سه ماه معروف هستند، افزود: ماه‌های شهریور، مهر و آبان،‌ زمان فروش و رونق این صنف است.

یکی دیگر از تجمع‌کنندگان نیز یادآور شد: اواخر شهریورماه و اوائل مهرماه،  زمان رونق کار و کاسبی کتاب و لوازم‌التحریر فروشی‌هاست، از این‌رو فعلاً این صنف در طول سال سعی می‌کنند با خرید و تأمین لوازم کمک آموزشی و لوازم‌التحریر استاندارد، خود را برای ارائه خدمات به دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی آماده کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه امسال به‌علت فروش لوازم‌التحریر توسط مدارس و مجتمع‌های آموزشی،‌ اجناس ما در سطح شهر به فروش نرفته و موجب ضرر مالی فروشندگان این صنف شده است.

«محمدرضا قانع» مدیر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد،‌ با اشاره به این‌که آموزش و پرورش استان یزد هیچ برنامه‌ای برای فروش و توزیع لوازم‌التحریر دانش‌آموزان پیش از آغاز سال تحصیلی در مدارس نداشته است و ندارد،‌ اظهار کرد: برخی مدارس استان‌ با مشارکت و سرمایه‌گذاری والدین نسبت به راه‌اندازی و ایجاد شرکت تعاونی‌های دانش‌آموزی و آموزشگاهی اقدام کرده‌اند.

وی گفت: این شرکت‌ تعاونی‌ها، پس از بازگشایی مدارس و در طول سال تحصیلی نسبت به تأمین لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.

قانع با بیان این‌که تعاونی مدارس سعی می‌کنند با قیمت کمتر از قیمت بازار، لوازم‌التحریر مورد نیاز دانش آموزان را در اختیار آن‌ها قرار دهند، ‌گفت: هیچ قانون و دستورالعملی از سوی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد در مورد الزام تأمین لوازم‌التحریر توسط مدارس ابلاغ نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لیست اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان که از سوی مدرسه تعیین شده،‌ در هنگام ثبت‌نام در اختیار والدین قرار می‌گیرد که برخی والدین به‌صورت انفرادی و برخی هم به‌صورت گروهی و داوطلبانه توسط مدیر مدرسه تهیه می‌شود.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان با تأکید بر ضرورت همکاری و همراهی اقشار مختلف جامعه در راستای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاه در حوزه فروش و توزیع اقلام آموزشی در سطح مدارس هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید،‌ یادآور شد: این اداره‌کل، آماده بررسی هرگونه شکایات و انتقادی در این رابطه از سوی مردم و والدین دانش‌آموزان است.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..