همایش ملی توسعه یزد برگزار می شود

no-thumbs

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یزد گفت: همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم انداز آن در افق 1404 با حضور کارشناسان 21 استان کشور از روز شنبه 27شهریور به مدت دو روز در دانشگاه یزد برگزار می شود.

به گزارش یزدی نیوزنصیری زاده  تشریح برنامه های این همایش افزود: ۱۰سال از زمان اجرای سند چشم اندار۲۰ ساله توسعه کشور گذشته و همزمان با سال نخست اجرای برنامه ششم مقرر شده تا اسناد استانی توسعه نیز تهیه شود.
وی افزود: در میان اسناد توسعه کشور بنابر فرمایش مقام معظم رهبری هیچ سندی مهمتر از سند چشم انداز نیست به گونه ای که ایشان این سند را بعد از قانون اساسی مهمترین سند اعلام کرده اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یزد اضافه کرد: در استان یزد برای ۱۰سال آینده استان سند و نقشه راه باید تدوین شود و در واقع این همایش برای جمع بندی درباره تدوین سند توسعه استان برگزار می شود.
نصیری زاده با بیان اینکه همایش توسعه استان یزد در هشت محور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان در استان(الزامات و چالش ها)، آمایش استان – وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، انرژی و آب – نوسازی، بهینه سازی و مدیریت ، صنعت و معدن استان – رقابت پذیری و راهبردهای آینده و فرهنگ، گردشگری و میراث فرهنگی: برنامه ریزی، توسعه و حفاظت از محورهای این همایش است.
وی محیط زیست، سلامت، سرمایه انسانی و نشاط اجتماعی، زیرساخت های توسعه: اعتبارات استان، حمل و نقل و شبکه های انتقال و توزیع و بازار کار استان، مهاجرت، فضای کسب و کار، جمعیت و منابع انسانی را از دیگر محورهای این همایش اعلام کرد.
دبیر اجرایی همایش ملی توسعه استان یزد گفت: بررسی تجارب گذشته برنامه های توسعه و بازشناسی جایگاه استان یزد در تقسیم کار ملی و نیز جمع بندی نظرات صاحب نظران درباره تدوین سند توسعه استان از اهداف این همایش است که با همکاری دانشگاه یزد برگزار می شود.
نصیری زاده از حضور دو معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این همایش خبرداد و افزود: ۳۱۰مقاله از ۲۱ استان به این همایش که افتتاحیه آن در سالن آمفی تئاتر مرکز دانشگاه یزد برگزار می شود، واصل شده که کمیته علمی متشکل از ۹۸ داور ۲۵۸ مقاله را پذیرفته است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین هفت کارگاه تخصصی، نمایشگاه توانمندی های استان یزد و بهره گیری از نظرات مدیران استان از گذشته تا امروز و رونمایی از کتاب خلاصه و تحلیل محتوای مقالات ارائه شده در حاشیه این همایش ارائه می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یزد با اشاره به برخی نتایج تحلیل مقالات ارائه شده گفت: در بررسی این مقاله ها به دو موضوع اصلی که یکی آب و دیگری گردشگری جهانی و ظرفیت های استان در این زمینه است، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تقریبا همه صاحب نظران مهمترین مشکل استان را تامین آب بیان کرده اند.
وی ادامه داد: عده ای از آنها به لزوم مدیریت مصرف به جای انتقال آب معتقدند وعده دیگر بر لزوم انتقال آب از مبادی مختلف تاکید داشته اند ولی در مجموع همه بر گفتمان سازی و وفاق برای رسیدن به موضوعاتی همچون آب الزام و تاکید می کنند.
نصیری زاده تصریح کرد: یزد دومین استان مهاجرفرست در مهاجرت نخبگان و متخصصان و دومین استان مهاجرپذیر در ورود کارگران و طبقه جویای شغل است که امیدواریم در سند توسعه به اشتغال برای ماندگاری متخصصان و نخبگان در استان توجه ویژه شود.
همایش ملی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و چشم انداز آن در افق ۱۴۰۴ به مدت دو روز در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آتی در دانشگاه یزد برگزار می شود.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..