هیچ یوزپلنگی سه سال گذشته در یزد تلف نشد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان یزد گفت: علیرغم این که طی سال‌های ۸۳ تا ۹۲ هشت قلاده از گونه‌ی در معرض خطر انقراض یوزپلنگ آسیایی در جاده‌های یزد تلف شده بود اما خوشبختانه طی سه سال گذشته هیچ تلفاتی از این گونه جانوری در استان رخ نداده است.

«سید حسین سادات موسوی»  در ادامه با تأکید بر ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش منطقه، محور مهریز تا گردنه شمش در استان یزد را یکی از محورهای پرخطر در رابطه با تلفات پوزپلنگ آسیایی دانست.

وی تصریح کرد: شش قلاده از یوز تلف شده‌ی استان طی مدت این ۱۰ سال در مسیر مهریز، یک قلاده در محور بهاباد و یک قلاده در محور ساغند تلف شده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت ارتقای وضعیت مناطق حفاظت شده استان، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ کیلومتر از محور مواصلاتی یزد – کرمان از وسط منطقه حفاظت شده کالمند بهادران استان یزد عبور می‌کند یا این که جاده ساغند به طرف طبس در حاشیه منطقه‌ی حفاظت شده قرار دارد که نیازمند ایمن‌سازی این مناطق هستیم.

وی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر در استان یزد گزارش حادی در خصوص تلفات دیگر گونه‌های جانوری نیز مشاهده نشده است، اعلام کرد: بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام شده، جمعیت آهوان استان یزد با بیش از ۹۰۰ رأس،‌ افزایش چهار برابری داشته است.

مدیرکل محیط‌زیست استان با اشاره به افزایش هماهنگی‌های بین‌بخشی در دولت یازدهم، یادآور شد: افزایش مشارکت‌های مردمی و همکاری دستگاه‌های مختلف استان، نقش مهمی در حفاظت از گونه‌های جانوری موجود در استان طی سال‌های اخیر ایفا کرده است.

سادات موسوی آگاهی بیش از پیش مردم  مسئولان از وضعیت یوزپلنگ آسیایی را از ضرورت‌های برنامه‌ریزی در راستای حفاظت از گونه‌های کمیابی مانند یوز آسیایی دانست و یادآور شد: خوشبختانه طی دو ماه گذشته چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی نر در استان مشاهده شده است.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..