کارت دعوت حجاریان برای اصولگرایان

به گزارش یزدی نیوزانتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است و اصلاح‌طلبان علاوه بر اینکه در مسیر انتخاباتی خودحرکت می‌کنند، درصدد جلوگیری از شکاف میان اصولگرایان هستند که در این راستا سعید حجاریان راهکاری را به آنها نشان داده است. شهریور ۹۵ است و قرار است انتخاباتی در اردیبهشت ۹۶برگزار شود تا تکلیف دوازدهمین انتخابات رئیس‌جمهوری مشخص شود اما برخلاف انتخابات ۹۲ آنچنان تحرکی از سوی گروه‌های سیاسی مشاهده نمی‌شود؛ چرا که بسیاری بر این اعتقاد هستند که ۸ ساله بودن ریاست‌جمهوری در ایران مرسوم است و تاکنون رئیس‌جمهور ۴ ساله در پاستور نبوده است. البته دلواپسان و اصولگرایانی هستند که تمایل به ریسک جلیلی، قالیباف و احمدی‌نژاد برای آزمودن بخت خود در انتخابات ۹۶ دارند اما فضای سیاسی جامعه و گفت‌وگوهای مردم عادی نمایانگر آن است که تمایل به تغییر رئیس‌جمهور بسیار پایین و آنچه این روزها از سوی دلواپسان برای معرفی کاندیدا مقابل حسن روحانی مطرح می‌شود، تنها یک جنگ روانی در جهت برگزار شدن انتخابات اردیبهشت در فضای ناآرام سیاسی است.

 روحانی به سمت اصولگرایان چرخش نداشت

برخی اعتقاد دارند تلاش دلواپسان و اصولگرایان مخالف اعتدال در راستای کاستن از آرای روحانی نسبت به سال ۹۲ است، چرا که در نظر دارند درصورت کاهش مشهود آرای روحانی در انتخابات ۹۶، از این مولفه در انتخابات ۱۴۰۰ برای خود به عنوان یک تبلیغ انتخاباتی استفاده کنند اما به خوبی واقف هستند که روحانی رئیس‌جمهور دوره دوازدهم است و نباید در آن تردیدی به خود راه دهند. دلواپسان برای کاستن آرای روحانی برنامه‌هایی دراتاق تخریب تهیه کردند که از جمله آنها ایجاد بی‌اعتمادی در میان حامیان روحانی برای دلسرد شدن آنها وایجاد بی‌میلی در این قشر برای رفتن به پای صندوق‌های رای است. این برنامه دلواپسان از چندی قبل آغاز شده است و بارها در سایت‌های خود اینگونه القا کردند که روحانی به سمت اصولگرایان چرخش کرده است تا به حامیان اصلاحات این پیام کذب را بدهند، شخصیتی که در سال ۹۲ با رای آنها به پاستور رسیده است برای ۴ سال بعدی خود از نیروهای اصولگرا بهره خواهد گرفت! این چرخش خیالی که از سوی دلواپسان القا شد واکنش‌هایی در میان اصلاح‌طلبان داشت، چنانکه رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی اظهار داشت: «اگر آقای روحانی در جریان اصولگرایی ذوب شود، به صورت طبیعی بین آقای روحانی و جریان اصلاحات فاصله ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان از آلترناتیو خود استفاده خواهند کرد.» ابراهیم اصغرزاده نیز معتقد است:«اگر روحانی به سمت اصولگرایان برود، جبهه اصلاحات فرو می‌پاشد.» البته این فعال اصلاح‌طلب در عین حال نشان داد به القائات دلواپسان بی‌توجه است:«اصلاح‌طلبان ناچارند ذیل استراتژی متفاوتی وارد انتخابات شوند و با اینکه از روحانی حمایت می‌کنند، مطالبات خود را از رئیس‌جمهوری آینده رسما تقاضا کنند. باید توضیح دهند که از کدام روحانی حمایت می‌کنند؟ روحانی۹۲ یا روحانی۹۶؟ طبعا اصلاح‌طلبان برای روحانی رقیب‌سازی نمی‌کنند. برهمین ‌اساس و تا این لحظه، روحانی کاندیدای اصلاح‌طلبان است، مگر روحانی تصمیم بگیرد از اصلاح‌طلبان عبور کند.» عبور روحانی از اصلاح‌طلبان به یک شوخی شباهت دارد، چرا که او طی سال‌های حضورش نشان داد اصول او که همان حرکت در راستای تحقق خواست مردم است، با اصلاح‌طلبان همسویی دارد، بنابراین عبور روحانی از اصلاحات یک احتمال غیرقابل باور است.

 رجوع اصولگرایان به کاندیدای اصلاح‌طلبان

اما باید موضوع را از زاویه دیگر مورد بررسی قرار داد که همان حمایت اصولگرایان از روحانی است که این حمایت زیر چتر جامعه روحانیت و همفکری مثلث طلایی انتخابات ۹۶ یعنی روحانی، ناطق نوری و محتشمی پور صورت خواهد گرفت. حسن روحانی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز است و چند روز پیش اعلام شد روز جلسات این تشکل برای حضور روحانی در آن تغییر پیدا کرده است. بنابراین این تغییرات و برنامه‌ریزی‌های جامعه روحانیت مبارز بی‌معنا نیست. از سوی دیگر جامعه اسلامی مهندسین و موتلفه که دو حزب تاثیرگذار اصولگرایان هستند، تبعیت خود از جامعه روحانیت را اعلام کرده‌اند که در نهایت جامعه مدرسین مجبور به تصمیم‌گیری میان دو گزینه حمایت از روحانی یا سکوت در انتخابات است، چرا که گزینه مطرح شده برای این تشکل که از سوی برخی سعید جلیلی عنوان می‌شود توان رقابت با روحانی را ندارد.

 دعوتنامه حجاریان برای اصولگرایان

اکنون که اصولگرایان حمایت ضمنی خود را از روحانی اعلام کردند، رویکرد اصلاح‌طلبان چه باید باشد؟ آیا حمایت اصولگرایان از روحانی منجر به خداحافظی اصلاح‌طلبان با وحدت و تلاش برای پیروزی روحانی خواهد شد؟ یا به گفته اصغرزاده، اصلاح‌طلبان بی‌توجه به حمایت اصولگرایان مسیر همراهی خود با روحانی را ادامه خواهند داد؟ شاید آنچه تئوریسین اصلاحات اعلام کرده است پیروزی بزرگی برای جریان اصلاحات و کلید جلوگیری از تداوم مشکلات در جریان اصولگرایی باشد. سعید حجاریان گفته است:«اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حمایت از روحانی ندارند و حتی اصولگرایان نیز کم کم به سمت آقای روحانی می‌آیند و چاره‌ای جز حمایت از او ندارند، چرا که اصولگرایان نیز کسی را ندارند که در انتخابات ۹۶ علم کنند.» تئوریسین اصلاحات البته درگفت‌وگوی دیگری نام اصولگرایان را در کنار نام اصلاح‌طلبان آورد و اظهار داشت:« اصلاح‌طلبان از روحانی عبور کنند؟! بعد به کجا بروند؟ مگرکسی غیر از او را دارند؟ در این وضعیت آشفته مگر غیر از روحانی شخصی را دارند که بخواهد برجام را پیگیری کند؟ این حتما به ضرر اصلاح‌طلبان تمام می‌شود. حتی اصولگرایان هم نباید از روحانی عبور کنند. به فرض محال اگر خود روحانی هم نخواهد نامزد ریاست‌جمهوری دوازدهم شود، باید هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا سراغ وی بروند و از وی بخواهند نامزد شود، چرا که بدیلی غیر از وی وجود ندارد.» پر بیراه نیست اگر اظهارات حجاریان را به مثابه کارت دعوتی از سوی اصلاح‌طلبان و حجاریان برای اصولگرایان دانست که بیشترین سود پذیرش این دعوت برای اصولگرایان است، چرا که طبق آنچه حجاریان بیان کرده است، با حمایت اصولگرایان از روحانی در وهله نخست شکافی در جریان اصولگرایی برای تعیین کاندیدای واحد ایجاد نخواهد شد و پس از آن هم با حمایت اصولگرایان از روحانی دولت تاسال ۱۴۰۰ کمتر مورد هجمه دلواپسان قرار خواهد گرفت که در این صورت منافع ملی بیش از همیشه حفظ خواهد شد. تنها باید یادآوری کرد که اصلاح‌طلبان بار دیگر برای منافع و مصالح کشور از حق حداکثری خود چشم پوشی کرده و سهیم شدن اصولگرایان در موفقیت‌های ۴ سال دوم دولت روحانی را پذیرا شدند.

بخش نظردهی بسته شده است..