یزد کمترین شیوع مصرف موادمخدر

no-thumbs

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور نتایج طرح "پیمایش ملی اعتیاد" را اعلام کرد و گفت: از این طریق می‌توان روند شیوع و بروز اعتیاد در کشور را طی سال‌های مختلف با یکدیگر مقایسه و برای آنها برنامه‌ریزی کرد.

به گزارش یزدی نیوزمحسن روشن‌پژوه در مورد پیمایش ملی اعتیاد گفت: در این طرح حداقل به سراغ ۳۰ هزار خانه رفتیم و از بین جمعیت ۶۱ هزار نفری این پیمایش بیش از ۲۰ هزار خانوار به سوالات این پیمایش پاسخ دادند.

وی ادامه داد: تاکنون نرخ شروع اعتیاد در کشور مشخص نبوده به همین دلیل این تحقیق انجام و نتیجه نشان داد که نرخ شیوع اعتیاد خیلی نگران کننده نیست.

روشن پژوه گفت: ۲ سال قبل پیشنهادی به ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرای تحقیق میدانی و ملی در راستای برآورد میزان شیوع مصرف مواد و روانگردان‌ها در جمعیت عمومی کشور ارائه دادیم که اجرای آن در سال ۹۳ به تصویب ستاد رسید اما فعلا اجازه انتشار نتایج پیمایش ملی اعتیاد را نداده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در حال حاضر حدود شش ماه از تحویل نتایج این پیمایش به ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد و ریز نتایج آن در اختیار این نهاد است اما آنها به ما اعلام کرده‌اند که به عنوان مجری طرح اجازه انتشار نتایج را نداشته و باید نتایج این پیمایش به طور مستقیم از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شود.

روشن پژوه گفت: براساس این پژوهش شیوع مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها در کل کشور به تفکیک استان‌ها و گروه‌های سنی و جنسی مختلف، نوع مصرف و تعیین شیوع مصرف مواد در هفته، ماه، سال گذشته و طول عمر مصرف کننده، الگوی مصرف ،نوع و مقدار مصرف نیز به طور دقیق مشخص شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین در ارتباط با سن شروع اعتیاد در میان مصرف کنندگان و اولین تجربه اعتیاد و انگیزه وی از مصرف در حال حاضر اطلاعات آن به طور کامل در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

روشن پژوه با اشاره به اینکه به دنبال الگوی واحد ملی بوده‌ایم گفت: از این طریق می توان روند شیوع و بروز اعتیاد در کشور را طی سالهای مختلف با یکدیگر مقایسه و برای آنها برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به نتایج شیوع شناسی سال ۹۰ گفت: در شیوع شناسی سال ۹۰ کشور از لحاظ میزان شیوع به سه دسته کم، متوسط و پر شیوع با نرخ شیوع متوسط ۲.۷ تقسیم بندی و بر اساس آن استان‌های کرمان، مازندران، خوزستان و سیستان و بلوچستان پر شیوع، تهران، البرز و خراسان متوسط شیوع و استان‌های اصفهان، زنجان، یزد و چهارمحال و بختیاری نیز کم شیوع شناسایی شدند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در این پیمایش پرسشنامه‌ها کاملا محرمانه، بدون نام و بدون قابلیت ردیابی به خانواده‌ها تحویل داده شد و از آنها خواستیم که هر زمان که مایل هستند پرسشنامه‌ها را به پرسشگران تحویل دهند و همچنین آنکه این پیمایش بر مبنای خوداظهاری و نه پرسشگری بود.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین عنوان کرد: در این پیمایش مصرف سیگار، قلیان، الکل، داروی بدون تجویز پزشک (داروهایی که قدرت اعتیادآوری دارند) مواد مخدر و روانگردان‌ها به تفکیک انواع آن در سه گروه مواد مخدر، مواد صنعتی و خانواده حشیش مورد سوال قرار گرفته و میزان شیوع مصرف آنها در هفته، ماه، سال و طول عمر مصرف کننده نیز مورد پرسش قرار گرفت.

روشن پژوه گفت: جمعیت عمومی کشور ابتدا سیگار مصرف کرده و سپس مشروب و بعد از آن قلیان و در آخر به مصرف مواد مخدر و محرک‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: فاصله سن شروع مصرف در دهه‌های اولیه سنی میان زن و مرد کمتر شده چراکه در گذشته اختلاف سن شروع مصرف مواد در میان دختران و پسران سه الی چهار سال بود اما در حال حاضر زمان مصرف در زنان به زمان آغاز مصرف اولیه در مردان بسیار نزدیک شده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مصرف محرک‌ها نیز نسبت به گذشته افزایش چشمگیری نداشته است و همچنان غالب مصرف در حوزه مخدرهاست؛ اگرچه افزایش زیادی در مصرف محرک‌ها مشاهده نمی‌شود اما همچنان قسمت قابل توجهی از مصرف به محرک‌ها اختصاص دارد که باید به این مسئله رسیدگی شود.

روشن پژوه گفت: بر اساس این پژوهش استان‌های خوزستان، گلستان، کرمان و سیستان و بلوچستان پر مصرف ترین استان‌های کشور هستند و استان تهران دارای شیوع متوسط و استان‌های اردبیل و یزد نیز در گروه کم شیوع‌ها قرار دارند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: چنانچه شیوع مصرف را به سه دسته کم، متوسط و پر مصرف دسته بندی کنیم، اغلب استان‌های کشور در دامنه کم و متوسط شیوع قرار می‌گیرند به طوریکه عمده استان‌های کشور دارای شیوع شبیه به هم بوده و ۱۱ استان کشور کم شیوع هستند.

وی گفت: در حال حاضر متاسفانه روند چند مصرفی مواد مخدر در کشور بیشتر شده که نگران کننده است، نتایج این پیمایش نشان داده که عده‌ای از مصرف کنندگان تنها یک ماده مخدر یا محرک را مصرف نکرده و حتی سه ماده را نیز به طور همزمان با هم مصرف می‌کنند و حتی شاهد مصرف همزمان مخدر، محرک و الکل با یکدیگر در میان مصرف کنندگان هستیم که این مسئله نگران کننده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در مورد مصرف الکل در کشور نیز اظهار کرد: مصرف الکل در کشور هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ شرعی دچار محدودیت‌هایی است و همچنین به علت وجود الکل‌های دست ساز در کشور و همچنین نوع مصرف دارای وضعیت متفاوتی بوده‌ایم.

روشن پژوه ادامه داد: میزان مصرف الکل در کشور نسبت به متوسط جهانی پایین است اما انتظار داشتیم مصرف آن پایین‌تر از این حد باشد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..