گیوه بافی در مهریز جان دوباره گرفت

به گزارش یزدی نیوزمسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز از احیای دوباره صنعت گیوه بافی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش تابناک یزد،محمدرضا فلاحتی افزود: کارگاه گیوه بافی در روستای هنزا با حضور فرماندار شهرستان مهریز، بخشدار، مسئولان ادارات، دهیار و اعضای شورای اسلامی و جمعی از اهالی این روستا در حمام قدیمی روستای هنزا به بهره برداری رسید.
وی خاطرنشان ساخت: گیوه بافی از جمله هنرهای دستی شهرستان مهریز می باشد که مواد اولیه آن را پارچه نخی، چرم گاو و نخ پنبه ای تشکیل می دهد. گیوه بافی شامل تخت کشی و رویه چینی می باشد.
تخت کشی را به دلیل سخت بودن آن مردان و روبار چینی یا رویه چینی را زنان انجام می دهند.
حمام هنزا در گذشته بلا استفاده و متروکه مانده بود و با مشارکت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز، دهیاری روستا و همکاری شرکت تعاونی وحدت دهیاران مهریز با اعتباری بالغ بر چهارصد میلیون ریال مرمت گردید و هم اکنون به عنوان کارگاه گیوه بافی مورد استفاده قرار گرفته است.
هنر چاقوسازی، سبدبافی و گیوه بافی از دیرباز در شهرستان مهریز رواج داشته و جزو صنایع دستی این شهرستان به حساب می آیند و در این میان هنر چاقوسازی و سبدبافی شهرستان مهریز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مهریز در ۳۰ کیلومتری یزد قرار دارد.
منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..