اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش ازدواج دریزد

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ سالم زندگی کردن در راستای تأمین زندگی و نسل سالم از اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش ازدواج در استان یزد خبر داد.

دکتر «جلیل عفتی» در نشست خبری که به‌منظور اطلاع‌رسانی اجرای طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج در استان یزد برگزار شد، با اشاره به ضرورت شناخت آسیب‌های ژنتیکی بین اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان، اظهار کرد: پیشگیری یکی از اولویت‌های جدی اداره‌کل بهزیستی استان یزد است.

وی دو عامل وراثتی و محیطی را علت معلولیت‌های رایج بین اقشار جامعه دانست و خاطرنشان کرد: تصادف،‌ فشارخون و دیابت از جمله عوامل محیطی محسوب می‌شوند.

عفتی با اشاره به این‌که عوامل وراثتی از طریق پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شود و عامل بسیاری از معلولیت‌های نوزادان است، گفت: ارائه خدمات ژنتیکی، به دلیل عامل اصلی بسیاری از معلولیت‌های موجود، از سال ۱۳۷۵ در استان یزد آغاز شده است.

وی اجرای طرح غربالگری ژنتیک و مشاوره تخصصی در چهار شهرستان استان یزد را از اقدامات انجام شده در این حوزه دانست و گفت: پارسال ۱۶۰۰ نفر در چهار شهرستان استان یزد مورد بررسی ژنتیکی قرار گرفتند که بعد از بررسی‌های بدست آمده و اعلام نتایج به خانواده‌ها، ‌20 مورد از مراجعه‌کنندگان با میل و اراده خود از انجام ازدواج انصراف دادند.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه مشاوره ژنتیک ویژه زوج‌های جوان،‌ یکی از ضرورت‌های اجرایی تعیین شده است،‌ اظهار کرد: طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش ازدواج با همکاری ۴۱ سردفتر اسناد رسمی و ۵۰ تیم تخصصی، با اعتباری بالغ بر ۹۴۰ میلیون تومان در سطح استان یزد اجرا می‌شود.

عفتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ثبت سالانه بیش از ۹۰۰۰ ازدواج در استان و شناسایی بیش از ۲۰ هزار بیمار ژنتیکی در استان، خاطرنشان کرد: همه ازدواج‌ها به انجام مشاوره ژنتیک نیاز دارند.

مدیرکل بهزیستی استان شناسایی نوع اختلالات، بررسی جنبه وراثتی بودن اختلالات و پیشگیری را از اهداف برگزاری طرح مشاوره رایگان ژنتیک پیش ازدواج در استان دانست و یادآور شد: پارسال بیش از ۱۲ هزار یزدی از سراسر استان، در طرح مشاوره رایگان ژنتیک شرکت کردند.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..