آشنایی با تانک های ازت

تانک ازت چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که نیتروژن گازی بی‌ بو و بی رنگ است که تقریباً ۷۸ درصد از گاز های اتمسفر و هوای اطراف ما را به خود اختصاص داده است. ولی نیتروژن در حالت های غیر گازی یعنی مثلا نیتروژن مایع غالباً در ستون‌ های تقطیر جز به جز هوا شکل می گیرد و استخراج می‌ شود. نیتروژن مایع دمایی حدود منفی ۱۹۶ درجه سانتی گراد دارد و تقریباْ ۷۰۰ برابر فشرده‌ تر از نیتروژن گازی است. این تانک در واقع محلی برای ذخیره و نگهداری نیتروژن مایع است. ساختار این تانک‌ های ذخیره ای نیتروژن به گونه ‌ای طراحی شده است که هیچ تبادل دمایی ( خروج گرما ) با محیط بیرون نداشته باشد، پس بر همین اساس دمای نیتروژن مایع درون تانک ثابت می‌ ماند.

تانک ازت در حقیقت محفظه‌ ای جهت نگهداری ازت یا همان نیتروژن مایع است. تانک نیتروژن کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف و آزمایشگاه‌ های بالینی و تحقیقاتی در دانشگاه ها دارد. به طور کلی می توان گفت که از این تانک های نیتروژنی برای ایجاد برودت ( سرما ) و منجمد کردن مواد و وسایل مختلف استفاده می ‌شود.

مخازن کرایوژنیک ازت

کرایوژنیک بر گرفته از کلمه کرایوجنیک و مادون سرد و به زبان ساده تر به معنای تحقیق و مطالعه در رابطه با تولید و نحوه برخورد مواد در دمای سرد و بسیار پایین می باشد. کرایوژنیک بخشی از علم فیزیک را شامل می شود که در رابطه با تاثیرات دمای بسیار پایین بر شرایط تولیدی و تولیدات، مفصلا توضیح داده است. به بیان دیگر کرایوژنیک باعث می شود که تمامی تجهیزات مورد استفاده در بخش تولیدی، سازگار با دمای مذکور باشند.

فرایند کرایوژنیک به چه صورت رخ می دهد؟

با توجه به مطالب عنوان شده، مخزن کرایوژنیک به منظور ایجاد نوعی رفتار سرد با تولیدات است. به بیان ساده تر باید گفت که در زمان فرآیند کرایوژنیک گازهای تشکیل دهنده هوا  بدون هیچ تاثیر منفی در ماهیت آنها از هم جدا می شوند.

به این ترتیب که ابتدا هوای موجود تا حدی که به دمای میعان برسد، سرد شده  و هوای مایع را ایجاد می کند. پس از آن در مرحله بعدی دما را با استفاده از برج تقطیر به مرور افزایش داده تا اجزای سازنده هوا از هم جدا شوند. فرایند کرایوژنیک یکی از رایج ترین روش های جدا سازی اجزای هوا و ساخت اکسیژن و نیتروژن می باشد.

پس از جداسازی هوا طی فرآیندکرایوژنیک، برای نگهداری از گاز های جدا شده مانند: اکسیژن، هلیوم و نیتروژن تجهیزات و وسایلی مورد نیاز می باشد. تجهیزات مذکور باید دارای ویژگی های خاص و منحصر باشند تا بتوانند از انتقال حرارت میان محل ذخیره گازها و مسیر انتقال مایعات نامبرده به بیرون جلوگیری کنند.

  کرایو اسپری نیتروکسی پن ازت

یکی دیگر از محصولات نیتروژن مایع یا ازت کرایو نیتروکسی پن می باشد از ویژگی این اسپری خانگی این است که اگر شما شرایط رفتن نزد پزشک را نداشته باشید به راحتی در خانه می توانید از نیتروس اکساید استفاده کنید. زمانی که بر روی ضایعه پوستی اسپری می‌شود می‌تواند دمای منفی ۶۰ درجه ایجاد کند. این دما باعث مرگ سلول ها و فریز زگیل ها می شود. نیتروژن آزاد شده توسط واحدهای تهویه، تعمیر و نگهداری تجهیزات کنترل می‌شود.

خطرات احتمالی کرایو اسپری نیکروکسی پن

ممکن است استفاده از کرایو اسپری نیکروکسی پن یکسری خطراتی به دنبال داشته باشد؛ در نتیجه باید حتماً به موارد گفته شده توجه کنید. این اسپری ها می توانند دمای سطح پوست را تا -۵۹ درجه سانتی‌گراد کاهش دهند. برای دستیابی به دماهای پایین از گازهای فشرده از جمله اکسید نیتروژن استفاده می شود. گازهای فشرده‌ای که در آنها استفاده می شود به گونه ای طراحی شده اند که گاز ها توسط یک دریچه در داخل نوک فلزی پروپ به دستگاه کرایو سرجری منبسط می شود. به سرمایشی به دمای بسیار پایین می رسد. اگر این مراحل به درستی انجام نشود و گاز خروجی از پروب به صورت اصولی خارجی نشود ممکن است غلظت نیتروژن آزاد شده در هوا به چند هزار ppm برسد و اثرات کوتاه مدت بر جای بگذارد. این مورد بر روی سلامت باربری تاثیر گذارند. پس برای استفاده از این اسپری مراقبت های لازم را انجام دهید که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..