دکتر ناصر صدرا ابرقویی:

سلامت و اقتصاد دغدغه بزرگ یزد/ نفس یزد به شماره افتاده است

به گزارش سایت خبری تحلیلی انتهاج یزد، نفس یزد به شماره افتاده است، این عنوان موضوع مهمی است که یک عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص آن پژوهش انجام داده که موضوعات مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت و اقتصاد جامعه برایش دغدغه بسیار بزرگی است. این مهم باعث شد تا به سراغ دکتر ناصر صدار ابرقویی عضو هیات علمی ...

به گزارش سایت خبری تحلیلی انتهاج یزد، نفس یزد به شماره افتاده است، این عنوان موضوع  مهمی است که یک عضو هیات علمی دانشگاه در خصوص آن پژوهش انجام داده که  موضوعات مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت و اقتصاد جامعه برایش دغدغه بسیار بزرگی است.

این مهم باعث شد تا به سراغ دکتر ناصر صدار ابرقویی عضو هیات علمی دانشگاه و با بیش از ۳۰ سال سابقه کار اجرایی در حوزه های مختلف استان یزد برویم تا در مورد این موضوع مهم گفتگویی داشته باشیم.

دکتر صدار ابرقویی در ابتدا تصریح کرد:  اگر برای پیاده روی، ورزش و یا تفریح به رشته کوه های اطرف پارک کوهستان یزد قدم بگذارید و با دید خریداری به شهر یزد از پایین شهر از سمت مهریز به خروجی شهر به طرف میبد و اردکان و عقدا نظری بیندازید متوجه خواهید شد.

یک هاله ای سیاه رنگ ناشی از آلاینده های خروجی دودکش های کارخانجات صنعتی مختلف و ماشین الات نظاره خواهید کرد که این پدیده نفس مردم یزد و شهرهای اطراف را به شماره انداخته است به گونه ای که در برخی مناطق این مشکل منجر به از دست رفتن سلامتی بسیاری از مردم و بعضاً فوت آن ها شده و میشود.

وی گفت: این پدیده مضر به حال مردم و شهر، ناشی از نادیده گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی یزد و آمایش سرزمینی در برنامه ریزی های مدیران پیشین یزد میباشد که سلامت مردم ما را نشانه رفته است.

توجه نکردن به مسئله مهم پیشرفت و توسعه پایدار در سرمایه گذاری های انجام شده تاکنون ضرر و زیان های جسمی، مادی و حتی معنوی به استان وارد کرده که امروز به درجه خطرناکی رسیده است.این مشکلات ریشه در برنامه ریزی های گذشته؛ از قبل از انقلاب تا کنون؛ داشته و دارد.

رئیس اسبق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان یزد افزود: یزد از نظر سوق الجیشی، امنیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، یکی از مناطق ویژه و مهم کشور محسوب میشود که باید با حساسیت مضاعف به پیشرفت و پایداری آن در برنامه ریزی های بلند مدت و حتی کوتاه مدت، مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان کشوری و استانی قرار گرفته و حفظ شود.

اگر بخواهیم یزد در آینده ی پیشرفتِ کشور با مشکل جدی مواجه نشود باید به این مهم توجه راهبردی شود. آیندگان بر ما نخواهند بخشید اگر در این زمینه کوتاهی کنیم و این منطقه مهم را برای نسل آینده حفظ نکنیم.

وی با اشاره به وضعیت مدیریت استان در این زمینه گفت: به نظر می رسد که اراده مدیران فعلی استان علی الخصوص استاندار انقلابی؛ برادر گرامی جناب آقای دکتر فاطمی؛ بر این قرار گرفته است که در اجرای پروژه های پیشرفت و توسعه ی یزد، پیوست پیشرفت و توسعه پایدار دیده شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات و تصمیماتی که میتوان در این راستا اشاره کرد نگاه به بخش تولیدات نساجی استان می باشد.

تولیدات نساجی در یزد از قدیم الایام جزء برندهای مهم استان بوده است که مورد توجه استاندار محترم جناب آقای دکتر فاطمی قرار گرفته و در برنامه است که ان شاءا… در قالب ایجاد شهرک نساجی به این بخش توجه جدی شده و در برنامه های عمرانی استان قرار گرفته و سازماندهی و ساماندهی شود.

در این ارتباط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نیز در زمینه جلوگیری از آلودگی زیست محیطی برنامه های خوب دیگری در دست اقدام دارد؛ یکی از برنامه های مهم این اداره کل این است که در پهنه مهریز- عقدا هیچ جواز تاسیس و یا پروانه بهره بردای در خصوص واحدهایی که آلایندگی دارند صادر نشود و …  حل مشکلات موجود و پیش رو در این خصوص؛ نیاز به سیاست گذاری کلان و یک برنامه ریزی راهبردی منسجم دارد که در بخش های بعدی به آن ها می پردازیم.

ان شاءا…

بخش نظردهی بسته شده است..