آغاز دوره آموزش «تاریخ شفاهی» در حوزه هنری یزد

نخستین جلسه آموزش «تاریخ شفاهی» به منظور ارتقاء آثار و تولیدات تاریخ شفاهی و تاریخ محلی استان با تدریس «محمد رضا ملک ثابت» در حوزه هنری یزد برگزار ‌شد.

«محمدرضا ملک ثابت» دکتری تاریخ تمدن اسلامی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در اولین جلسه آموزش «تاریخ شفاهی» که با حضور جمعی از نویسندگان، دانشجویان رشته تاریخ، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان در سالن استاد فرج‌نژاد حوزه هنری یزد برگزار شد، با اشاره به اهمیت تاریخ و لزوم شناخت رخدادها و اتفاقات گذشته، گفت: باید با بررسی و تحلیل درست وقایع و سرگذشت پیشینیان از تاریخ عبرت بگیریم.

وی بر حفظ فرهنگ و میراث گذشته یزد تأکید کرد و افزود: امروز حفظ هویت و خوش‌نامی یزدی‌ها و توسعه و صدور آن به سراسر کشور فقط با ثبت و ضبط خاطرات، تجارب، فرهنگ و آداب و رسوم پیشنیان این دیار میسر می‌شود.

ملک ثابت ادامه داد: یکی از دلایل برگزاری این دوره آموزشی علاوه بر تربیت محقق و پژوهشگر متخصص و ماهر این است که ما با یک شیوه نظام‌مند و علمی تلاش کنیم تا خاطرات، تجارب، فرهنگ یزد، تدین و آنچه مایه خوش‌نامی یزدی‌ها بوده و هست را حفظ کنیم و گسترش دهیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: ما در این دوره به دنبال این هستیم که با تعامل و حضور فعال و گفتمان‌ساز بتوانیم راز سعادت، نیک‌نامی و توفیقات این خطه از کشور را بفهمیم و با فراگیری آموزش‌های لازم با پشتوانه محتوای عمیق و دقیق وضعیت موجود جامعه یزد را ثبت و ضبط و به دیگران منتقل کنیم.

وی افزود: ما در این کارگاه‌ها که ماهیت تاریخی دارد تلاش می‌کنیم محتوا، مضمون و مصالح مناسب را فراهم کنیم تا ادیبان و هنرمندان بتوانند در آینده با بهره‌گیری از این مصالح، آثار هنری فاخر و ارزشمندی را بیافرینند. البته اگر یک نفر در هر دو زمینه یعنی نویسندگی و پژوهش متخصص باشد بهتر می‌تواند اثر را تولید و عرضه کند.

این پژوهشگر با اشاره به موضوعات متکثر و متعدد پژوهشی در تاریخ شفاهی، مباحث اجتماعی، اعتقادی، اقتصادی، پزشکی، طب سنتی، محلات، مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، روضه‌های خانگی، زنان، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و مشاهیر را از جمله این موضوعات برشمرد.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری یزد، این دوره آموزشی با تدریس استادان، کارشناسان و پژوهشگران مطرح استانی و کشوری برگزار می‌شود.

به شرکت کنندگانی که موفق به گذراندن دوره و اجرای پروژه‌ آموزشی شده باشند به تشخیص اساتید، گواهی پایان دوره اعطا و برای انجام پروژه‌های تاریخ شفاهی حوزه هنری استان در اولویت قرار خواهند گرفت.

کلاس‌های تاریخ شفاهی شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ در حوزه هنری یزد واقع در چهار راه فاطمیه، ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی برگزار می‌شود.

متقاضیان برای ثبت نام در این دوره می‌توانند به تارنمای www.artyazd.ir مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۳۶۲۳۱۴۰۰-۰۳۵ تماس بگیرند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..