سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یزد:

نیاز دارو در یزد حدود ۲ برابر سهمیه اختصاصی است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه نیاز دارو در این استان حدود ۲ برابر سهمیه اختصاصی است، گفت: عرضه و تقاضا در این حوزه، متناسب نیست.

به گزارش یزدی نیوز”سید مهدی هاشمی” در مراسم تجلیل از خبرنگاران با بیان اینکه توزیع منابع در حوزه درمان بر اساس جمعیت اختصاص داده می شود، افزود: توزیع دارو در استان یزد از سوی وزارتخانه بر اساس یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت استان تخصیص می یابد در صورتی که بالغ بر ۲ میلیون نفر در استان نیاز به دارو دارند.

وی با بیان اینکه جابجایی سهمیه دارو و منابع در حوزه درمان کار ساده‌ای نیست، تصریح کرد: پیگیری و تلاش های زیادی برای افزایش سهمیه دارو در این استان از سوی وزارت بهداشت و شورای تامین استان صورت گرفته و در این زمینه اسناد و مدارک به وزارت ارسال شده که سهمیه بیشتری به استان افزایش یابد اما شرط افزایش آن، این است که از سهمیه استانهای مجاور کم شود و به همین دلیل دچار مشکل شده و تاکنون محقق نشده است.

وی علت بالا بودن مصرف دارو در این استان را بیمارپذیر بودن یزد اعلام کرد و گفت: یزد به دلیل حاذق بودن پزشکان و فراهم بودن زیرساخت های درمان، پذیرای بیماران از مناطق مرکزی و جنوب شرقی کشور است .

وی متناسب نبودن عرضه و تقاضا را موجب ایجاد مشکلاتی در حوزه درمان و دارو دانست و گفت: همچنین از آنجا که بیماران از استانهای دیگر برای درمان به یزد می آیند شهروندان یزدی در مراکز درمانی دولتی ارزان قیمت برای گرفتن نوبت با مشکلات روبرو می شوند که در این زمینه برای ارائه خدمات مطلوب، سیستم نوبتی به صورت حضوری و تلفنی و اینترنتی انجام می شود.

 

هاشمی در مورد فروش نوبت پرشکان هم اظهار داشت: در این زمینه باید دستگاههای خارج از دانشگاه علوم پزشکی وارد عمل شوند زیرا دانشگاه نه توان آن را دارد و نه از نیروی کافی برخوردار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در زمینه شلوغی بلوار طالقانی که مقر اصلی مطب پزشکان یزد هست نیز گفت: یزد، زیرساخت های لازم برای بیمار پذیر بودن ندارد زیرا باید دارای هتل مناسب ، خیابان های مناسب و امکانات رفاهی برای پذیرش افراد بیمار را داشته باشد و در این بلوار فقط یک درمانگاه وجود دارد که با هزاران مشکل روبروست امیدواریم با همکاری استانداری یزد و اجرای سند یزد نوین این مشکلات رفع شود.

وی تاکید کرد: یزد کم تحرک ترین استان کشور است و در زمینه مصرف فست فود هم در رتبه دوم کشوری قرار داریم که در این زمینه، کارهای تحقیقاتی در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه خبرنگار در جامعه گفت: روشنگری ، اصلاح گری و انعکاس اخبار به صورت دقیق از ویژگی های یک خبرنگار است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهید صارمی خبرنگار ایرنا و نقش هدایت گری او در جامعه گفت: امیدواریم خبرنگاران با انعکاس اخبار و اطلاعات، روحیه امید آفرینی را در جامعه افزایش دهند.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..