مدیر عامل شهرک‎های صنعتی یزد خبر داد

کاهش سرمایه در گردش برخی صنایع کوچک استان یزد به نصف

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به نقش صنایع کوچک و متوسط در اشتغالزایی و نوآوری در استان، از کاهش سرمایه در گردش بعضی از صنایع کوچک استان به نصف به دنبال مشکلات اقتصادی کشور خبر داد.

«محمد دهقان»  ضمن اشاره به دسته بندی صنایع به خرد، کوچک، متوسط و بزرگ براساس تعداد پرسنل آنها، گفت: عمده صنایع استان به واحدهای کوچک و متوسط به ترتیب با توجه به تعداد پرسنل زیر ۵۰ نفر و کمتر از ۱۰۰ نفر دسته بندی می‌شوند و بدنه اصلی تشکیل دهنده صنعت استان را شامل می‌شوند.

وی با بیان این که صنایع مذکور سهم بسیار مهمی در رشد اقتصادی استان دارند، مزایای این صنایع را انعطاف پذیری بالا در وهله ایجاد و وفق پذیری آسان تر با تغییر محیطی در حین تولید دانست.

دهقان خاطرنشان کرد: البته این صنایع به لحاظ دسترسی کمتر به اطلاعات بازار، ناتوانایی در فراهم کردن هزینه اولیه زیاد برای آموزش و بازاریابی، قدرت چانه زنی پایین و ضعف در دریافت مشوق‌ها و حمایت‌ها با تهدید مواجه هستند و گاهی این عوامل منجر به شکست آنها می‌شود.

وی حسن بزرگ صنایع کوچک در کنار تمام مزایا و معایب آنها را سهم زیادشان در اشتغال زایی و نوآوری خواند و گفت: بیشتر صنایع کوچک در استان شامل طیف متنوعی از محصولات و خدمات می‌شوند ولی غالب صنایع کوچک استان در حوزه های نساجی، صنایع غذایی، خدمات فنی مهندسی، صنایع بسته بندی، نایلون و پلاستیک، پوشاک، صنایع قطعه سازی و صنایع برق و الکترونیک مشغول فعالیت هستند.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان با بیان این که برخی از مشکلات فعالان صنایع کوچک مربوط به اقتصاد کلان کشور است، در خصوص عمده مشکلات این حوزه گفت: مشکلات این بخش مربوط به تغییر مالی و سرمایه در گردش، افزایش تورم و به دنبال آن گران شدن مواد اولیه و خدمات ماشین آلات و همچنین کمبود نیروی انسانی و کارگر ساده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن مشکلات ذکر شده مسلم است که صنایع کوچک باید منابع مالی بیشتری برای حفظ تولید داشته باشند و به علت این که عمده صنایع کوچک برای تامین مالی متکی به منابع بانکی هستند، افزایش تقاضا برای تامین مالی و مسائلی مانند سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی مشکلاتی را برای آنها بوجود آورده به طوری که سرمایه در گردش بعضی صنایع کوچک نصف شده است.

دهقان در پایان از آماده افتتاح شدن چند واحد صنعتی و تعدادی از طرح‌های عمرانی و زیر ساختی در شبکه‌های صنعتی استان طی ماه های اخیر خبر داد و گفت: منتخبی از طرح‌هایی که به مرحله تولید رسیدند به وزارتخانه اعلام شده که قرار است امروز شنبه ۲۱ مردادماه به صورت ویدیو کنفرانس همزمان با طرح های سایر استان ها با حضور «عباس علی آبادی» وزیر صنعت معدن تجارت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک افتتاح شوند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..