یزد استان پیشران در فناوری کشور است

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استان یزد بصورت پیشران در حوزه دانش بنیان کشور فعالیت دارد و اقدامات بسیار خوبی انجام شده که در کشور بصورت الگو نیز به اجرا رسیده است.

به گزارش یزدی نیوز، امید رضایی فر در نشست ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان یزد افزود: این استان رتبه اول تشکیل جلسات در کشور را دارد و اقدامات و ابتکاراتی را داشته که در کشور نیز اجرایی شد.

وی ادامه داد: از مواردی که در ستاد کشور تصویب شد، ماموریتی بود که برای ایجاد و تدوین سند توسعه حوزه فناوری برای استان با نگاه قومیتی و محلی است که می تواند مورد استفاده جدی قرار گیرد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استان یزد پیشران در کشور است و پارک فناوری یزد نیز از محل اعتبارات ماده ۱۱ برای تجهیز آزمایشگاه مصوبه گرفت که این مرکز می تواند نقش مهمی در فناوری استان داشته باشد.

رضایی فر افزود: در قانون جهش نیز ۱۷ آیین نامه وجود دارد که سعی شده مسئولیت ها به خود استانها واگذار شود و پارک های علم و فناوری در این حوزه کار می کنند چون این مراکز ظرفیت رو به رشد جدی بوده و امروز این پارک ها در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.

وی ادامه داد: طرح بورسیه دانشجویان در صنعت نیز از ابتکارات استان یزد بود که در کشور نیز اجرایی شد و خوشبختانه این استان توانایی برنامه نویسی برای کشور را دارد و هر گونه برنامه و طرحی در زمینه های فناوری مورد حمایت قرار خواهد گرفت .

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: صندوق پژو هش و فناوری استان یزد نیز یکی از مجموعه های موفق کشور است و پیشنهاد دارم برای مردمی سازی اقتصاد و فناوری و تاسیس صندوق های زیر شاخه نیز اقدام شود تا از ظرفیت های دیگر هم استفاده شود.

استاندار یزد نیز در این نشست گفت: همه ظرفیت هایی استان که به عنوان الگو در فناوری کشور مطرح شود، وجود دارد و خوشبختانه همراهی بسیار خوبی در این استان شکل گرفته است.

مهران فاطمی افزود: سهم دانش بنیان در آینده استان دیده شده و امسال نیز اولویت اول در تسهیلات تبصره ای ، دانش بنیان ها هستند و حتی در ارزیابی جشنواره شهید رجایی نیز دستگاههایی که در حوزه دانش بنیان خوب عمل نکنند با هر امتیازی ، از این جشنواره حذف خواهند شد.

وی اظهار داشت: جایگاه دانش بنیان برای ما بسیار ارشمند و مهم است و حیات و پیشرفت استان را در حوزه دانشگاهها و آموزش و پرورش می دانیم و نباید بی تفاوت از کنار فناوری و دانش بنیان گذشت.

معاون اقتصادی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: ۲۸ جلسه در سال گذشته جهت ستاد نوآوری و اقتصاد دانش بنیان برگزار شد و بیش از ۱۲۰ نشست شرکت فناور و دانش بنیان با استاندار یزد نیز انجام شد.

محمد علی شاه حسینی اظهار داشت: تکمیل و تجهیز گام اول مجموعه کارخانه نوآوری درخشان ، تکمیل و تجهیز تالار اجتماعات افتخار و آفرینش ، دریافت مجوز بهره برداری ، تامین اعتبار و آغاز مرمت عملیات اجرایی ساختمان هوش ، طراحی و تامین اعتبار ساخت سالن چند منظوره نمایشگاه فن بازار نیز برخی دیگر از اقدامات است .

وی گفت: در حوزه تامین مالی نیز ده درصد از اعتبارات تملک دارایی که ۴۷ میلیارد تومان است برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری استان تخصیص یافت و ۱۴ تفاهم نامه همکاری بین دانشگاهها و صنایع و پارک فناوری انجام شد.

رییس پارک علم و فناوری استان یزد نیز در این نشست گفت: مشارکت در سند یزد نوین و کمک جهت نگارش برنامه توسعه دانش بنیان استان یزد در این دوره انجام شد .

سید حبیب الله میر غفوری ادامه داد: افزایش صد در صدی سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان یزد که در حال حاضر ۱۱۰ میلیارد تومان سرمایه صندوق است و ۱۵ میلیارد تومان نیز از کمک های فنی ، اعتباری استان یزد به این صندوق تخصیص یافت.

وی اظهار داشت: ۴۵۰ میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۶ و ۱۸ نیز از منابع بانک ها جذب شد و برگزاری مسابقات ابتکارات دانش آموزی در سطح ملی نیز برخی دیگر از اقدامات انجام شده است

رییس بنباد نخبگان استان یزد نیز در این نشست گفت: سال گذشته تعداد ۹۵ دانشجوی بورسیه را پذیرفتیم که از این تعداد ۵ نفر انصراف و ۹۰ نفر ادامه دادند و حق الزحمه نیم سال دوم را کاملا دریافت کردند و ماهیانه بابت حضور در واحد اقتصادی که هر هفته یک روز است حقوق دریافت کرده و سی روز نیز بیمه دارند.

حیدر مفتاحی زاده اظهار داشت: هدف این طرح استفاده از نخبگان استان در داخل همین استان است و در ۲۲ استان نیز طرح بورسیه صعتی اجرا می شود و سامانه نیز اعلام و ۶۷۰ شرکت بزرگ درخواست دادند که ۱۵۰۰ نفر پذیرش شدند و ۴۳۰ نفر سهم استان یزد است .

محمد قویدل مدیر امور بین الملل پارک علم و فناوری یزد نیز در این نشست گفت: کنفرانس علمی با عنوان توسعه نوآوری با مشارکت پارکهای علم و فناور ی و مراکز رشد و صندوق پژوهش سراسر کشور ، آبان ماه امسال در شهر میراث جهانی یزد و با عنوان توسعه نوآوری منطقه ای ، نقش دولت ، دانشگاه ، بخش خصوصی و جامعه برگزار خواهد شد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..