رئیس موسسه آموزش عالی جواد یزد:

نسبت به چالش‌های حوزه مهارت‌های نرم دغدغه‌مندیم

رئیس موسسه آموزش عالی جواد یزد از دغدغه‌های این دانشگاه را پرداختن به چالش‌های حوزه مهارت‌های نرم و آموزش عالی در استان، عنوان کرد و گفت: در همین راستا کانون تفکر سرمایه انسانی دانشگاه شکل گرفته و خوشبختانه پیشنهادات آن در برنامه تحولی یزد نوین منظور شده است.

دکتر «داریوش پورسراجیان»  در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار کرد: موسسه آموزش عالی جواد ار ابتدای شکل گیری نگاه ویژه ای به اهتمام روی نقاط ضعف آموزش عالی در استان یزد داشته که یکی از این موارد احصا شده، موضوع مهارتهای نرم و توانمندی‌های فارغ التحصیلان بوده است.

وی افزود: در همین راستا نیز تمرکز دانشگاه در کنار وظایف ذاتی، روی این حوزه معطوف شده تا از این دوران منحصربفرد دانشجویی بیشترین بهره گرفته شود.

پورسراجیان ادامه داد: به همین منظور همچنین علاوه بر تحولاتی که در رشته‌های آموزشی دانشگاه صورت گرفته است، کانون تفکر سرمایه انسانی دانشگاه نیز شکل گرفته تا متفاوت از گذشته با نخبگان این حوزه تعامل و ارتباط داشته باشیم.

وی در مورد فعالیتهای کانون تفکر دانشگاه تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۰ نشست در قالب این کانون برگزار شده و کانون عمدتا در دو محور چالش‌های مهارت‌های نرم و چالش‌های آموزش عالی ورود کرده که در حوزه مهارتهای نرم تاکنون منجر به ارائه بیانیه اول و پیشنهاداتی شده که در برنامه تحولی یزدنوین نیز منظور شده است.

وی اضافه کرد: همچنین کانون کتابی را با عنوان «تربیت رئیس جمهور آینده» ترجمه و منتشر کرده و شماره اول مجله «پژوهشهای نوین در توسعه سرمایه انسانی» را نیز به چاپ رسانده است.

پورسراجیان در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه امام جواد روند نسبتاً رو به رشدی را طی می‌کند به طوری که طی سه سال متوالی ۲۰ درصد رشد پذیرش دانشجو را داشته و هم اکنون حدود ۱۸۰۰ دانشجوی فعال که بیش از ۶۰ درصد زن و مابقی مرد هستند، در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که دانشگاه در حال حاضر در ۵۵ کد رشته ارائه آموزش می‌کند، گفت: تمرکز دانشگاه در مورد پذیرش دانشجو در رشته‌های جدید عمدتاً براساس نیاز بازار کار و متمرکز بر نیروی انسانی است که از آن جمله می‎توان به آموزش و بهسازی منابع انسانی، مدیریت دولتی و مهندسی معماری اشاره کرد.

پورسراجیان گفت: با توجه به چشم انداز دانشگاه، هم اکنون تعداد ۵۰ نفر از اساتید برجسته استان و کشور با دانشگاه همکاری دارند که در چهار دانشکده فنی، مدیریت، هنر و معماری و دانشکده علوم انسانی فعالیت دارند.

وی با بیان این که بزرگترین برنامه دانشگاه در حال حاضر آمادگی برای پذیرش دانشجویان جدیدالورود است، اعلام کرد: پیش بینی می‌کنیم روند پذیرش دانشجو همانند سالهای گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

پورسراجیان همچنین گفت: حدود شش هزار فارغ التحصیل از ابتدای فعالیت دانشگاه که از سال ۱۳۸۴ راه اندازی شده، داشته‌ایم و خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد از آنها با توجه به آموزشهای ارائه شده براساس نیاز بازار کار، شاغل هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوالی عنوان کرد: هر چند حذف کنکور شاید در کوتاه مدت چالشهایی را به همراه داشته باشد ولی در بلند مدت می‌تواند آثار مثبتی براساس سیاستهای آموزش عالی کشور داشته باشد و منجر به ارتقای کیفیت و کارکردهای دانشگاه در بلند مدت شود.

وی افزود: البته با توجه به پذیرش دانشجو در برخی رشته‌ها به صورت بدون کنکور، به نظر می‌آید در کوتاه مدت نیز دانشگاه جواد با مشکل خاصی مواجه نشود.

پورسراجیان در پایان در مورد ورود دانشگاه به عرصه بین المللی نیز گفت: در همین راستا تعاملاتی با دانشگاه‌های یکی از کشورهای همسایه عمدتاً در رشته‌های هنری و تبادل استاد برقرار شده و امیدواریم فتح بابی برای تبادل دانشجو نیز در سال تحصیلی جدید باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..