بررسی طرح‌های پیشران ارتقای بهره‌وری استان یزد در نهاد ریاست جمهوری

به دنبال انتخاب یزد به عنوان استان پایلوت بهره‌وری کشور، نشست تخصصی بررسی طرح‌های پیشران ارتقای بهره‌وری استان یزد در محل نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

این نشست با حضور «سعید شوال‌پور» معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، «میرسامان پیشوائی» رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران، «بالایی» نماینده نهاد ریاست‌جمهوری، «مجید طهماسب‌زاده» نماینده معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، «مهران فاطمی» استاندار یزد، «مجید دهقانی‌زاده» رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد و برخی از خبرگان بهره‌وری استان یزد برگزار شد.

در این نشست تخصصی که طرح‌های پیشران ارتقای بهره‌وری در استان یزد مورد بررسی قرار گرفت، سازمان ملی بهره‌وری ایران در خصوص وضعیت بهره‌وری در استان یزد و ویژگی‌های اقتصادی آن به ارایه گزارشی پرداخت و از دستورات رییس جمهور در تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این استان از جهت انتخاب آن به عنوان استان پایلوت بهره‌وری در کشور سخن گفت.

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد نیز در این نشست برنامه بومی ارتقای بهره‌وری استان با عنوان «یزدِ بهره‌ور» را برای حاضرین تشریح و نحوه اجرای این برنامه و ۲۱ پروژه پیشران به تفکیک در سه گروه کلیدی، زیربنایی و پشتیبان و شناسنامه هرپروژه شامل میزان مصرف انرژی در حالت فعلی، برنامه بهبود، میزان مصرف انرژی پس از بهبود و مدل مالی آن را ارایه کرد که مورد تایید اولیه اعضاء قرار گرفت.

همچنین در این نشست از سوی رییس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی استان یزد به مدل های مالی امکانپذیر مانند بازار آب و انرژی، صندوق بهره‌وری استان و صدور گواهی صرفه‌جویی قابل فروش که می‌تواند از طریق کمترین اتکاء به اعتبارات دولتی قابل اجرا باشد، اشاره شد.

دهقانی‌زاده گفت: ممکن است برای تحقق برخی از این پروژه‌ها نیاز به اخذ مصوباتی از شورای اقتصاد، شورای عالی انرژی کشور و هیات وزیران باشد تا استان یزد بتواند گام‌های موثری در این زمینه بردارد.

در این نشست همچنین مدل طرح جایگزینی کوره‌های هافمن با کوره‌های آجرپزی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و شرکت دانش‌بینان بخش خصوصی به همراه مدل دقیق مالی آن ارایه شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت یزد، در پایان این نشست نیز استاندار یزد به جمع‌بندی موارد مطرح شده پرداخت و گفت: موضوع بهره‌وری از روش‌های معمول تحقق پیدا نمی‌کند و این امر نیازمند همکاری، هماهنگی و تفویض اختیارت ویژه به استان یزد دارد.

«مهران فاطمی» افزود: استان یزد به عنوان استان هدف بهره‌وری به اجرای آزمایشی طرح‌های مهم و اثرگذاری خواهد پرداخت که امکان تعمیم آن به کل کشور وجود داشته باشد.

از مهمترین طرح‌های مطرح شده در این نشست را می‌توان، هوشمندسازی صنعت آجر، بهسازی و هوشمندسازی گلخانه‌ها، بهسازی خطوط تولید صنعت کاشی و سرامیک، همبست آب و انرژی، هوشمندسازی معادن، بهینه‌سازی مصرف آب و برق در کولرهای آبی برشمرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..