ثبت دو بنای تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

خانه حاج علی اکبر ابراهیمی و عمارت کهن خانه در شهرستان بافق به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی یزد گفت: دو اثر فرهنگی تاریخی خانه حاج علی‌ اکبر ابراهیمی مشهور به کرمانی و عمارت کَهن خانه واقع در شهرستان بافق به دلیل شان ملی ـ تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.ثبت دو بنای فرهنگی تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

عبدالمجید شاکری شمسی با اشاره به اینکه خانه ابراهیمی از بنا‌های به جای مانده دوران پهلوی است، افزود: این خانه جزء قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خانه باغ‌های روستای کرمانی بافق است.

وی اظهار داشت: از ویژگی‌های این مجموعه که یک نمونه کامل از خانه تاریخی اصیل روستایی است، می‌توان به وسعت عمارت و باغ آن اشاره کرد، تو در تو بودن فضا‌ها و نحوه پوشش سقف‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های این فضا محسوب می‌شود و پشت‌بام وسیع مجموعه با منظره اطراف آن نیز چشم‌نواز است.

شاکری شمسی در خصوص دیگر بنای ثبتی شهرستان بافق توضیح داد: عمارت کهن خانه از بنا‌های دوران صفویه است که در گذشته برجی مسکونی بوده با پلانی مدور در دوطبقه و فضای میانی آن در طبقه اول و دوم به صورت شش ضلعی احداث شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: فضا‌های مسکونی بنا در اطراف ضلع‌های شش‌گانه میانی قرار گرفته و این در حالی است که فضا‌های طبقه دوم به محوطه میانی طبقه همکف دید منظر دارند.

وی با اشاره به اینکه از این بنا به صورت اقامتگاه موقت در مواقع حمله دشمن به شهر استفاده می‌شد، گفت: مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت، گل و چوب است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..