۶ مبتلای قطعی به تب کریمه کنگو در یزد شناسایی شدند

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: در سالجاری ۲۸ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در استان شناسایی شد که پس از آزمایشات تشخیصی، فقط ابتلای قطعی ۶ مورد به این بیماری تایید شد.

دکتر “مسعود شریفی”  افزود: در این زمینه هیچ مورد فوتی نداشتیم و تمام بیماران پس از درمان بهبود یافتند.

وی اظهار کرد: از مجموع بیماران مشکوک به تب کریمه کنگو ۱۷ مورد مربوط به استان و مابقی از خارج استان بودند، همچنین پنج مورد از مبتلایان قطعی به این ویروس بومی استان و یک مورد غیر بومی بود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می‌شود تصریح کرد: شهروندان از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و گوشت را تا ۲۴ ساعت پس از ذبح در یخچال نگهداری تا ویروس آن از بین برود و پس از آن نسبت به بسته بندی و مصرف اقدام کنند.

شریفی به شهروندان توصیه کرد از خرید گوشت و آلایش خوراکی ناشی از کشتار غیرمجاز دام که بدون مهر بهداشتی و برچسب دامپزشکی است ، خودداری کنند.

سردرد، تب بالا، کمردرد شدید و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و خونریزی از علائم بیماری تب کریمه کنگو است.

این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ میلادی در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نام گرفت.

در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه مشابه عامل بیماری است که در اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری آن است.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..