معاون استاندار خبر داد

جبران عقب ماندگی نرخ نان در استان یزد/اعلام نرخ‌های جدید تا پایان هفته

سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد آخرین افزایش نرخ نان در استان را مربوط به سال ۱۴۰۰ خواند و اعلام کرد: نرخ جدید که براساس میانگین قیمت نان در استان‌های همجوار تهیه شده تا پایان هفته جاری و پس از تایید وزارت کشور اعلام و اجرایی خواهد شد.

«محمدعلی شاه حسینی»در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت حدود ۱۲۰۰ واحد نانوایی در استان، گفت: سختی کار، ساعت کار طولانی و دستمزد پایین نانوایان باعث شده ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروی کار فعال در نانوایی‌های استان به سایر صنایع مهاجرت کنند و در مقابل شاهد ورود نیروهای کار دیگر استان‌ها با فرهنگ‌های متفاوت به این حوزه باشیم.

وی آخرین افزایش نرخ نان در استان را مربوط به سال ۱۴۰۰ خواند و گفت: براساس بخشنامه دولت، کارگروه‌های آرد و نان دارای عقب‌ماندگی نرخ نان در استانها می‌توانند نسبت به متناسب سازی نرخ نان اقدام کنند و در همین راستا نیز کارگروه آرد و نان استان با تهیه میانگین قیمت نان در استان‌های همجوار، پیشنهاد مورد نظر خود جهت افزایش نرخ نان در استان را به وزارت کشور جهت تایید ارسال کرده که امیدواریم تا پایان هفته اعلام و اجرایی شود.

شاه‌حسینی تاکید کرد: نان یک کالای استراتژیک و اساسی در سبد غذایی مردم از قدیم تاکنون بوده است لذا دولت‌ها همواره به آن نگاه ویژه‌ای داشته‌اند و دولت فعلی نیز برای حمایت از این بخش، ضمن ثابت نگه داشتن قیمت آرد، ۴۰ درصد قیمت نان را در قالب یارانه به نانوایان پرداخت می‌کند که در مورد نانوایان یزدی تاکنون براساس نرخ نان در سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی بخش نان شامل هوشمندسازی توزیع آرد و پخت نان از سوی دولت، گفت: حدود ۳۰ پارامتر در قیمت‌گذاری نان لحاظ می‌شود که اصلی‌ترین آنها قیمت آرد، دستمزد نیروی انسانی، اجاره و سرمایه‌گذاری و سایر هزینه‌های تحمیلی به این بخش است.

معاون استاندار تاکید کرد: قطعاً افزایش نرخ نان در استان همراه با تشدید نظارت‌ها در این بخش برای ارائه نان کیفیت به دست مردم خواهد بود.

شاه حسینی در بخش دیگری از سخنانش عمده مشکل امروز کشور را مسئله اقتصاد خواند و با بیان این که در همین راستا شعار هر ساله کشور به مسال مختلف مرتبط با موضوع اقتصاد می‌پردازد، گفت: خوشبختانه طی دو سال گذشته اقدامات خوبی از این حیث در استان اتفاق افتاد که در نوع خود بعضاً بی نظیر بوده است.

وی در همین رابطه به موضوع ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری در استان اشاره و عنوان کرد: استان یزد طی سه دهه گذشته به طور متوالی رتبه اول قبولی کنکور را به خود اختصاص داده و این در حالیست که امروز ۴۰ درصد از متقاضیان شغل در استان را همین فارغ التحصیلان شامل می‌شوند.

وی با اشاره به ظرفیت صنایع استان در حوزه کاشی و سرامیک، نساجی و فولاد، گفت: متاسفانه ریل گذاری نادرست اقتصاد استان باعث شده، با وجود بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهاجرت هموطنانی با تحصیلات دانش آموزی را از از ۳۰۰ شهرستان کشور برای دستیایی به شغل مناسب در استان یزد شاهد باشیم.

معاون استاندار با اشاره به اهتمام استان به اشتغال فارغ التحصیلان بومی در قالب سند«یزد نوین»، یکی از اقدامات صورت گرفته را طرح ابتکاری بورسیه تحصیلی دانشجویان نخبه از سوی صنایع خواند و گفت: پارسال ۱۰۰ دانشجو توسط صنایع استان بورسیه تحصیلی شدند و امسال نیز سهمیه استان جذب ۴۰۰ دانشجو از ۱۰۰۰سهمیه یکهزار نفری کشور در این حوزه است.

وی حمایت از سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره تولید صنایع حساس و استراتژیک را دیگر سیاست استان براساس سند «یزد نوین» ذکر کرد و گفت: استان یزد در زنجیره تولید فولاد فاقد حلقه تولید ورق فولادی است و همین موضوع باعث مشکلات توسعه‌ای در بسیاری از صنایع استان شده است.

شاه حسینی در موضوع تنظیم بازار و گرانی‌ها نیز گفت: موضوع تورم یک بحث و گرانفروشی مقوله‌ی دیگری است که در همین رابطه نحوه بازرسی‌ها و برخورد با متخلفان بازار در استان دستخوش تغییراتی اساسی شده است که نتایج آن را به زودی شاهد خواهیم بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..