امام جمعه بخش مرکزی یزد:

مطالعه تطبیقی میان مشروطه و انقلاب اسلامی انجام شود

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تاکید بر اینکه مبادا انقلاب اسلامی نیز همانند انقلاب مشروطه دچار انحراف شود، بر لزوم انجام مطالعه تطبیقی میان مشروطه و انقلاب اسلامی تاکید کرد.

به گزارش یزدی نیوز آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به ۱۴ مردادماه سالگرد صدور فرمان مشروطیت، از این رویداد به عنوان یک حادثه استثنایی و تاریخی و درس‌آموز یاد کرد و اظهار داشت: همه باید پیوسته نسبت به این رویداد تاریخی، نکته‌سنجی و عبرت‌آموزی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مشروطیت با وجود اینکه یک نهضت اسلامی بود، انحراف پیش آمد و با وجود جلوداری علما، بازهم عواملی باعث شدند این جریان به نتیجه نرسد و به استبداد کبیر و روی کار آمدن رضا خان تبدیل شود که این جریان نکات قابل توجهی دارد از جمله دشمن شناسی و رد پای نفوذی‌ها، اتحاد و یکپارچگی، لزوم اعتماد به علمای راستین دین و شعائر دینی که از اینرو باید مطالعه تطبیقی میان مشروطه و انقلاب اسلامی شکل بگیرد که مبادا مقوله‌ای از جنس انحراف مشروطه در انقلاب اسلامی نیز رخ بدهد.

مدرسی همچنین با اشاره به ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، از تلاش‌های مؤثر خبرنگاران و فعالان رسانه در عرصه‌های مختلف قدردانی و بر لزوم حمایت از این قشر اثرگذار و فرهیخته از سوی دولت و نهادهای مربوطه تاکید کرد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد عنوان کرد: خبر، تحلیل و نشر مجموعه اطلاعات مؤثر در جامعه به منزله هوایی است که انسان از آن نفس می‌کشد و طبیعی است که این هوا باید سالم و پاک باشد و الزاماتی در آن رعایت شود و خبرنگاری هم الزاماتی دارد و مبنتی بر اخلاقیاتی است که الزامات و خط قرمزهای این عرصه را قانون مشخص می‌کند.

وی، پرهیز از عادت‌های غلط رسانه‌ای مثل ایجاد سوءظن و ایجاد جامعه دو قطبی یا همان نان به نرخ روز خوردن را یکی از عادات غلط در حوزه خبر دانست و گفت: فعالان رسانه باید از این ویِژگی‌ها دور بمانند همچنین از نشر اخبار و اطلاعات غلطی که در ذهن جامعه رسوخ پیدا می‌کند و جامعه را با نفوذ دشمن از این طریق منحرف و دچار تردیدهای اشتباه می‌کند، پرهیز کنند.

مدرسی همچنین بر لزوم پرهیز از شایعه سازی و شایعه پراکنی، پرهیز از کدر کردن فضا به نام و در پوشال شفافیت، پنجم پرهیز از پراکنده سازی نا امیدی و دلزدگی در جامعه، پرهیز از عیب جویی و اتهام زنی با پوشش ظاهری نقد و اصلاح نیز تاکید کرد و گفت: این مسائل از مواردی است که رعایت آن سبب تجلی اخلاق در رسانه خواهد شد.

امام جمعه بخش مرکزی یزد همچنین هجدهم مرداد، روز تجلیل از مدافعان و شهدای مدافع حرم را نیز گرامی داشت و بیان کرد: مسئله مدافعان حرم بسیار مهم و عجیب است چرا که عزیزان مدافع حرم و شهدای این عرصه، حماسه بزرگ و ماندگاری را خلق کردند.

وی افزود: مدافعان حرم در سطوح مختلف از جمله دفاع از امنیت کشور و نظام اسلامی تا پای جان نقش آفرین بودند و ایران اسلامی به منزله مغز و قلب جریان مقاومت اسلامی است و دفاع از امنیت منطقه غرب آسیا به عنوان قلب جهان اسلام و دفاع از فکر اصیل اسلامی، رسالت اصلی مدافعان حرم بود که در این میدان خوش درخشیدند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..