آیین مذهبی زرتشتیان در “پیر نارکی” مهریز یزد آغاز شد

آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران، روز پنجشنبه طی مراسمی در زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز استان یزد آغاز شد.

مسئول زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز گفت: همه ساله از ‎۱۲ مرداد که به روز سروش ایزد معروف است به مدت پنج روز با حضور پیروان این کیش آیین مذهبی در منطقه برگزار می‌شود.

بهروز جراح در حاشیه این آیین افزود: در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎۳۰ روز است هر روز به یک اسم خاص نامیده می‌شود.

گفته وی هر سال در این آیین برنامه‌های مختلفی شامل تجلیل از دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی و قدردانی از خیران این کیش که در یکسال اخیر فعالیت داشتند انجام می‌گیرد.

جراح گفت: از دیگر برنامه‌ها، معرفی زوج‌های جوان به زائران است و در این مراسم آنها در حالی‌که به هم کیشان خود شیرینی تعارف می‌کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می‌دارند.

پیر نارکی یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در ‎۲۰ کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.

در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎۱۰۰ اتاق که اصطلاحا به آن خیله می‌گویند برای اسکان زائران ساخته شده و به اعتقاد زرتشتیان این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است.

به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد گردید و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.
بیشتر بخوانید

زرتشتیان استان یزد دارای زیارتگاه‌های متعددی هستند که از جمله آنها پیرنارکی، پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه و هرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می‌توان نام برد.

زرتشت در ‎ ۳۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت و هم‌اکنون حدود ۶ هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن هستند.

شهرستان مهریز با ۵۵ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..