دلیل افزایش نرخ تورم در استان یزد چیست؟

استاندار یزد به تشریح دلایل بالا بودن نرخ تورم در مقایسه با سایر استان‌ها پرداخت.

به گزارش یزدی نیوز، مهران فاطمی در نشست ستاد استانی هفته دولت بر لزوم اطلاع رسانی طرح‌های قابل بهره برداری در این هفته تأکید کرد و گفت: محصول اطلاع‌رسانی اقدامات انجام شده توسط دولت باید امیدآفرینی در جامعه باشد و ضمن بیان موانع و مشکلات در اجرای طرح‌های عمرانی برای مردم، اقدامات کلان دولت نیز تشریح شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر سه هزار میلیارد تومان اعتبار وارد استان شده است، افزود: بخشی از تورم استان به واسطه افزایش نقدینگی ناشی از هزینه کرد این بودجه در طرح عمرانی ایجاد شده است.

  • استاندار از ساختار اقتصادی استان به عنوان یکی دیگر از دلایل تورم بالا در استان یزد نام برد و تصریح کرد: ساختار اقتصادی مهاجرپذیر یزد که محصول ۴۰ سال سیاست گذاری اقتصادی است، در افزایش نرخ تورم استان تاثیرگذار بوده است.

وی از نقش گروه مسکن در نرخ تورم استان یاد کرد و ادامه داد: در استان مهاجرپذیر یزد برای حدود یک دهه ساخت‌وساز متوقف شده و طبیعتا با افزایش فشار تقاضا، قیمت زمین و اجاره بهای مسکن رشد چشمگیری خواهد داشت.

فاطمی به کیفیت بالا و تعرفه‌های ارزان پزشکی در یزد نسبت به استان‌های دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: با ورود سیل متقاضیان خدمات درمانی به استان به دلیل تعرفه‌های ارزان، هرگونه افزایش قیمت خدمات پزشکی منجر به تورم خواهد شد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم در استان یزد به دلیل ساختار اقتصادی آن همواره بالا بوده است، گفت: صحبت از رکوردشکنی یزد در تورم به هیچ عنوان دقیق نیست چرا که تفاوت نرخ تورم استان‌ها بسیار ناچیز و تنها حدود هشت درصد است.

استاندار، یزد را در زمینه قیمت نان به عنوان یکی از ارزان‌ترین استان‌های کشور توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: سیاست استان در پنج سال اخیر قرار گرفتن در بین استان‌های ارزان قیمت بوده و اکنون هر اقدامی در راستای واقعی سازی قیمت نان، اثر خود را بر روی نرخ تورم خواهد گذاشت.

وی همچنین به تبیین برخی اقدامات بی‌سابقه دولت سیزدهم در طول ۴۵ سال گذشته پرداخت و افزود: اختصاص ۲۰۰ مترمربع زمین به هر فرد واجد الشرایط، تحویل زمین رایگان به خانواده‌های سه فرزندی، مسکن رایگان برای خانواده‌های دارای چهار قلو و زمین برای چهار فرزندی‌های زیر ۲۰ سال، از جمله اقدامات بی‌نظیر این دولت است.

فاطمی ادامه داد: سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی در طرح توسعه فولاد آلیاژی و ۱.۲ میلیارد یورویی در مجتمع سرب و روی مهدی‌آباد و اجرای خط انتقال آب در شهرستان میبد با بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله طرح‌هایی است که در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

عالی‌ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به آغاز به کار دوباره معادن انرژی اتمی استان بیان کرد: ۱۰ درصد فروش معادن انرژی اتمی به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی به اجرای ابرطرح خط انتقال آب دریا به استان اختصاص خواهد یافت.

وی درباره متوقف بودن طرح‌های راهسازی استان در سال‌های اخیر اظهار داشت: دو بانده کردن جاده طریق الرضا نیازمند سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که در این زمینه در حال استفاده از ظرفیت صنایع استان هستیم.

استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: لازم است تا مردم در جریان اقدامات در حال انجام و همچنین موانع و مشکلات اجرای طرح کلان دولت قرار بگیرند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..