زخمی دیگر بر تن ابرکوه

درحالی‌که زخم تعرض به «کوشک عزت‌آباد» و یک خانه قاجاری در ابرکوهِ یزد هنوز تازه است، از تخریب چند خانه دیگر در بافت تاریخی این شهر خبر می‌رسد.

فعالان و دوستداران میراث فرهنگی ابرکوه تصاویری از تخریب تازه چندین خانه در بافت تاریخی ابرکوه را که در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است، در اختیار ایسنا قرار داده‌ و می‌گویند: این خانه‌ها که در محله‌های «درب قلعه»، «صفاییه» و در نزدیکی «مسجد حاج سید حیدر» واقع شده‌اند، در روزهای گذشته تخریب شده‌اند. برخی از این خانه‌ها در کنار دستکندها و خندق‌های باستانی قرار داشتند، درحالی که قدمتشان به بیش از یکصد سال می‌رسید.

بنابر اظهارات این دوستداران میراث فرهنگی، تعداد خانه‌های تخریب‌شده در این مدت به چهار یا پنج واحد می‌رسد که تقریبا در نزدیکی هم قرار داشتند. برخی از این خانه‌ها درحال فرسایش بوده و به حال خود رها شده بودند. البته تعداد خانه‌های رهاشده و خالی در بافت تاریخی ابرکوه قابل توجه است، ‌ اما مسأله این است که این خانه‌ها در بافت تاریخی ابرکوه قرار داشته‌اند که این بافت به وسعت ۱۶۲ هکتار در سال ۱۳۹۵ و با شماره ۳۱۵۲۶ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده است.

چندی پیش نیز بخشی از یک خانه قاجاری در ابرکوه تخریب شد و معاون میراث فرهنگی یزد درباره آن گفت که از شهرداری و همسایه خانه بصیری شکایت شده و روند حقوقی آن در حال انجام است و باید بخش تخریب‌شده عین به عین ساخته شود. پیش از آن هم شهرداری در جریان خیابان‌کشی به حریم و عرصه کوشک عزت‌آباد تعرض کرده بود.

تخریب سریالی در بافت تاریخی و ملی ابرکوه درحالی اتفاق می‌افتد که طبق قانون مجازات اسلامی اگر فردی تمام یا بخشی از بناها، مکان‌ها، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی را که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده تخریب کند ملزم به جبران خسارت بوده و علاوه‌بر آن به یک تا ۱۰ سال حبس محکوم می‌شود.

طبق ماده ۵۶۰ همین قانون نیز هر کس بدون اجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام‌شده از سوی سازمان مذکور در حریم آثار فرهنگی ـ تاریخی مذکور در این ماده مبادرت به عملیاتی کند که سبب تزلزل بنیان آن‌ها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا ‌لطمه وارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده به حبس از یک تا سه سال محکوم می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..