رنجش خاطر ابرکوهی‌ها از کمبودهای درمانی

به گزارش یزدی نیوزرئیس بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه در رابطه با گلایه مردم این شهر از کمبودهای درمانی شهرشان، با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای افزایش برخی تخصص‌های مورد نیاز، از افتتاح فاز نخست طرح توسعه‌ای این بیمارستان تا قبل از زمستان سالجاری خبر داد.

استان یزد به‌لحاظ ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های درمانی و ارائه خدمات پزشکی از استان‌های شاخص کشور بشمار می‌آید به نحوی که در سال‌های اخیر نه تنها بیماران بومی استان را تحت پوشش قرار داده بلکه پذیرای بیمارانی از استان‌های هم‌جوار و در برخی حوزه‌های پزشکی، بیمارانی از خارج کشور بوده است.

با این وجود در برخی شهرهای دورافتاده‌ی استان این وضعیت آنچنان مطلوب نیست و علی‌رغم بسته‌های تدارک دیده شده در طرح تحول سلامت، کمبود امکانات و پزشک به بروز مشکلاتی برای مردم این مناطق منجر شده است.

بیمارستان خاتم‌الانبیاء شهرستان ابرکوه که علاوه‌بر مردم این منطقه، بیماران مناطق هم‌جوار در دیگر استان‌ها را نیز پوشش می‌دهد، یکی از مراکز درمانی دولتی استان بشمار می‌رود که با وجود بعد زیاد مسافت تا مرکز استان،  از امکانات لازم برای پاسخگویی مطلوب به بیماران برخودار نیست.

 

مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، می‌گویند: با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت، تاکنون تخصص جدیدی به بیمارستان اضافه نشده است و این بیمارستان هم‌چنان از نداشتن متخصص ارتوپدی و بخش آی.سی.یو که نیاز جدی مردم منطقه است، رنج می‌برد.

آن‌ها از دلایل کمبود پزشک متخصص در بیمارستان را نبود فضاهایی مجهز برای اقامت پزشکان می‌دانند و اظهار می‌کنند: پزشکانی که در بیمارستان حضور دارند نیز بعضاً از تجربی کافی برخوردار نیستند و غالباً به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

اهالی ابرکوه از اعزام‌های متعدد بیماران خود به دلیل کمبود امکانات درمانی و پزشک در شهرشان ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند: گاهاً برای کوچک‌ترین اقدامات درمانی نیز مجبور هستیم به بیمارستان‌های شهرهای دیگر استان مراجعه کنیم.

البته با این وجود، آن‌ها رفتار خوب پرسنل و وضعیت مطلوب ساختمانی بیمارستان را از جمله نقاط قوت بیمارستان خاتم‌الانبیاء ذکر می‌کنند.

امکانات درمانی ابرکوه کمتر از تفت و مهریز

سرپرستار یکی  از شیفت‌های این بیمارستان نیز به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه علاوه بر مردم شهرستان، بیماران مناطق شمالی استان فارس را نیز پوشش می‌دهد و این در حالی است که امکانات آن حتی از بیمارستان‌های شهرهای تفت و مهریز که شهرهایی نزدیک به مرکز استان هستند نیز کمتر است و گاهاً از همین‌رو نیز بیماران را به این شهرها جهت درمان اعزام می‌کنیم.

وی درباره شلوغی اورژانس بیمارستان به ویژه در روزهای پایانی هفته نیز اظهار می‌کند: هم‌اکنون، اورژانس بیمارستان از خدمات هفت پزشک عمومی بهره می‌گیرد و با وجود عدم جایگزینی سه پزشک عمومی که قبلاً از بیمارستان رفته‌اند، در این رابطه با کمبود جدی مواجه‌ایم.

وی با اشاره به تلاش‌های پزشکان و کادر درمانی بیمارستان برای ارائه خدمات به بیماران با وجود کمبودهای زیادی که وجود دارد، این زحمات را ارج می‌گذارد.

انتظارات بالای مردم از بیمارستان ابرکوه

دکتر «امیدواری» از پزشکان شیفت بیمارستان هم با اشاره به فعالیت دو ساله‌اش در این بیمارستان، از ۱۰۰ نمره تنها ۵۰ نمره به این بیمارستان می‌دهد و به خبرنگار ما می‌گوید: قاعدتاً انتظارات مردم از بیمارستان بالاست و این موضوع در کنار کمبود امکانات موجب شده که به خدمات این مرکز درمانی، نگاه شایانی و مطلوبی نداشته باشند.

البته وی شلوغی بیمارستان و کمبود پزشکان عمومی را تنها مختص روزهای آخر هفته نمی‌دادند و تأکید می‌کند: این ازدحام را دیگر ایام هفته نیز می‌توان احساس کرد.

مکاتبات متعدد با مرکز استان برای افزایش تخصص‌ها

دکتر «محمدعلی شیخی» رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا ابرکوه با بیان این‌که مطالبات مردم بحق است و بیمارستان  تمام تلاش خود را برای برآوردن این نیازها و مطالبات انجام می‌دهد،‌ اظهار می‌کند: بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه هم‌اکنون از تخصص‌های جراحی عمومی، زنان و زایمان، بیهوشی، داخلی، اطفال، قلب و رادیولوژی برخوردار است.

وی می‌گوید: متأسفانه این بیمارستان با وجود مطالبه‌ی جدی مردم، فاقد تخصص‌هایی مانند چشم، گوش و حلق و بینی هم‌چنین ارتوپدی است که در این رابطه نیز تاکنون مکاتبات متعددی با مرکز استان صورت گرفته است، هرچند که حضور این متخصصان نیز نیازمند فراهم شدن شرایط حضور آنها یعنی تجهیز بیمارستان و امکانات رفاهی آنان است.

رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیاء در خصوص گلایه‌ی مردم درباره ازدحام بیش از اندازه بیمارستان در روزهای تعطیل و کمبود پزشک عمومی در این مرکز درمانی نیز تصریح می‌کند: کلینیک بیمارستان علاوه بر پزشک شیفت اورژانس، در روزهای تعطیل با حضور پزشکان عمومی آماده خدمت‌رسانی به همشهریان است.

نبود سی.تی.اسکن و ام.آر.آی در ابرکوه

شیخی راجع به اعزام بیماران به دیگر مراکز درمانی استان هم عنوان می‌کند: اکثر اعزام‌های بیمارستان مربوط به نبود تخصص‌های سی.تی.اسکن و ام.آر.آی در بیمارستان است اما با این حال به‌منظور توانمندسازی بیمارستان گام‌های موثری برداشته شده که از آن جمله می‌توان به اختصاص دو پزشک متخصص زنان و زایمان با توجه به مراجعات زیاد از شهرستان و شهرهای همجوار اشاره کرد.

وی در ادامه با رضایت‌بخش خواندن درصد اشغال تخت‌های این بیمارستان، خاطرنشان می‌کند: البته با همت دانشگاه علوم پزشکی یزد، طرح توسعه‌ی بیمارستان خاتم‌الانبیاء ابرکوه با سرعت خوبی در حال انجام است و فاز اول آن تا قبل از زمستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شیخی در پایان نیز راجع به تأثیر اجرای طرح تحول سلامت بر ارائه خدمات درمانی به مراجعان به این مرکز، اظهار می‌کند:  با توجه به این‌که اکثر مراجعان بیمارستان ابرکوه از اقشار کم درآمد جامعه هستند، اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب کاهش هزینه‌های درمان بیماران مراجعه‌کننده به این بیمارستان شده است.

ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..