درخت کهنسال “داغداغان” تفت یزد ثبت ملی شد

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد از ثبت درخت کهن‌سال “داغداغان “روستای پندر شهرستان تفت در فهرست آثار طبیعی ملی کشور خبر داد.

به‌ گزارش  روابط‌عمومی این اداره‌کل ، عبدالمجید شاکری شمسی گفت: درخت کهن‌سال داغداغان شهرستان تفت پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۱۰۹۲ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

وی اظهار کرد: با ثبت این اثر طبیعی ارزشمند، فهرست آثار طبیعی ملی در استان یزد به ۵۹ اثر رسید.

شاکری تصریح کرد: درختان کهن‌سال ایران نشانگر تاریخ، فرهنگ و هویت ملی- اسلامی ما محسوب می‌شوند و به سبب ویژگی‌ها و ارزش‌های طبیعی و تاریخی می‌بایست اهتمام ویژه‌ای در امر نگهداری و حراست از این میراث طبیعی صورت گیرد.

استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون ۱۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این میان ۱۷۰۵ اثر در حوزه غیرمنقول و تعداد ۶۹ اثر در حوزه منقول و تعداد ۱۳۶ اثر در حوزه ناملموس و ۵۴ اثر در حوزه طبیعی بوده است.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

روستای پندرتفت در ۶ کیلومتری شرقی نیر و واقع در ضلع شمالی منطقه پشتکوه تفت واقع است.

تفت در ۲۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..