در دهشیر شهرستان تفت یزد رقم خورد؛

ثبت رکورد کشوری بهره‌وری کشت گندم در شرایط شوری

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفت از ثبت بالاترین رکورد بهره‌وری کشت گندم در شرایط شوری در این شهرستان خبر داد.

«محمد جعفری» در این باره اظهار کرد: بخشی از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ی دهشیر به دلیل بالا بودن مقدار تبخیر و تعرق و پایین بودن نزولات جوی جزو مناطق خشک و نیمه خشک طبقه‌بندی می‌شوند لذا یکی از مشکلات این مناطق شوری خاک است که همین تنش شوری می‌تواند تاثیر منفی بر عملکرد محصولات زراعی داشته باشد.

وی افزود: با این حال گندمکاران دهشیری با مدیریت صحیح زراعت گندم در شرایط شوری و درپاسخ به تیمار کودی، موفق شدند در سال زارعی جاری رکورد عملکرد ۵.۸ تن در هکتار را برای اولین بار در کشور به نام خود ثبت کردند.

«سیدامیر هدا تاجیکی» رئیس مرکز جهاد کشاورزی دهستان دهشیر نیز در این خصوص بیان کرد: برای فراهم ساختن همه بسترها و پتانسیل‌های افزایش تولید گندم و به جهت اهمیت خودکفایی این محصول استراتژیک و همچنین افزایش بهره‌وری آب در زمان‌هایی که پسته سال‌آوری ندارد، سایت الگویی کشت توام گندم و پسته با شرایط شوری بسیار بالا یعنی EC آب ۱۲۰۰۰ و EC خاک ۱۷۰۰۰ سال گذشته در مساحت سه هکتاری مزرعه سفیدی دهشیر ایجاد شد.

وی افزود: نتایج برداشت و کل‌گیری این محصول با توجه به شوری بالا در پاسخ به تیماری کودی، ۵.۸ تن در هکتار بوده که جزو بهترین و بالاترین رکوردهاست.

تاجیکی گفت: در این سایت الگویی از اسیدکودها به عنوان تیمارهای مختلف استفاده شده است.

به نظر می‌آید سیاست تولید دانش‌بنیان به عنوان ره‌یافتی منطقی می‌تواند ضمن خودکفایی و خوداتکایی در تولید کالاهای اساسی کشاورزی، امنیت غذایی جامعه را تحکیم و تضمین بخشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..