تخصیص کود یارانه‌ای به کشاورزان بر اساس الگوی کشت استان یزد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد از تخصیص کود یارانه‌ای به کشاورزان بر اساس الگوی کشت استان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز، زارعیان گفت: الگوی کشت به عنوان یک سیستم مدیریت منابع آب و خاک برای تولید محصولات کشاورزی در استان یزد تلقی می‌شود.تخصیص کود یارانه‌ای به کشاورزان بر اساس الگوی کشت استان یزد

وی افزود: این الگو بر اساس شرایط خاص استان، از جمله میزان آب‌های زیرزمینی محدود، نوع خاک و محصول قابل کشت با توجه به اقلیم منطقه، طراحی شده است.

زارعیان خاطر نشان کرد: از عوامل مهم در الگوی کشت نوع محصول، نیاز‌های غذایی در طول دوره رشد و نیاز‌های خاکی اشاره است و نیز این روش می‌تواند به کشاورزان کمک کند تا هزینه‌های تولید را کاهش داده و بهره‌وری اقتصادی را افزایش بدهند، در نتیجه بهبود رشد و توسعه صنعت کشاورزی در استان فراهم می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان یزد تصریح کرد: در گذشته کود یارانه‌ای صرفا به محصولات گندم، جو، کلزا و چغندر قند تعلق می‌گرفت، اما امروزه علاوه بر محصولات ذکر شده به محصولاتی مانند: یونجه، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، گوجه فرنگی، پیاز، زیره سبز، پنبه، نخود، سیب زمینی، صیفی جات و برای محصولات باغی بر اساس سند کم آبی استان یزد شامل پسته، بادام، زردآلو و انگور، خرما، زیتون، روناس، گل محمدی و محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی کود یارانه‌ای تخصیص داده می‌شود.

زارعیان گفت: در چارچوب الگوی کشت استان یزد، برای تخصیص کود‌های یارانه‌ای به محصولات کشاورزی موارد زیر در نظر گرفته می‌شود:

۱. ثبت و انتقال اطلاعات: در ابتدا، کشاورزان عزیز موظف به ثبت نام در سامانه پهنه بندی به جهت تعیین سطح زیر کشت خود بوده سپس نیاز کود برای هر نوع محصول کشاورزی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این ارزیابی بر اساس نیاز‌های محصول، نوع خاک، شرایط آب و هوایی و عوامل دیگر انجام می‌شود،۲. تخصیص کود به محصولات: کود‌های یارانه‌ای بر اساس نیاز‌های کشاورزان و دسترسی به منابع به محصولات کشاورزی تخصیص می‌یابد. این تخصیص بر اساس استاندارد‌ها و ضوابط تعیین شده توسط سازمان‌های مربوطه صورت می‌گیرد،۳. نظارت و بازدید: در طول فصل کشت، نظارت و بازدید از استفاده صحیح و بهینه کود‌ها در مزارع صورت می‌گیرد. به کشاورزان آموزش داده می‌شود که چگونه کود‌ها را به درستی استفاده کنند و از هدررفت و آلودگی محیط زیست جلوگیری کنند،۴. ارزیابی نتایج و بهینه سازی: پس از پایان فصل کشت، نتایج استفاده از کود‌های یارانه‌ای بررسی و ارزیابی می‌شود. در صورت لزوم، تغییراتی در تخصیص کود‌ها صورت می‌گیرد و رویکرد‌ها بهبود می‌یابند. این ارزیابی و بهینه سازی با هدف افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت محصولات صورت می‌گیرد.

زارعیان اضافه کرد: الگوی کشت استان، با توجه به نیاز‌ها و منابع موجود، سعی در تعیین تخصیص بهینه کود‌های یارانه‌ای را داشته و با اجرای این الگو، امیدواریم تولید کشاورزی در استان بهبود یابد و بهره وری بیشتری برای کشاورزان فراهم شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..