نبرد حیات وحش تشنه یزد با خشکسالی

هرچند این روزهای گرم تابستان حیات وحش تشنه استان یزد را نیز از رمق انداخته ولی تلاش محیط‎بانان استان برای رساندن آب به آنها بی‎وقفه ادامه دارد.

خشکسالی‌های متوالی دیگر رمقی برای هیچ نقطه‌ از استان یزد بر جا نگذاشته به طوری که این روزها شاهد خشم طبیعت نه تنها به مردم یزد بلکه نسبت به محیط‌زیست و حیات وحش متنوع و کم نظیر این استان نیز هستیم.

کاهش بارش‌ها و عصیان خشکسالی در این استان طی این سالها و نابودی تدریجی پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی در کنار دیگر عوامل طبیعی و غیرطبیعی حیات بسیاری از گونه‌ها را به ویژه در این روزهای گرم و تفتیده تابستان با چالش مواجه کرده است.

مردم بسیاری از مناطق کویری کشورمان از جمله یزدیها سالها قبلتر از آن که شبکه‌های آبرسانی امروزی ایجاد شود، برای تامین آب مورد نیاز خود از سازه‌هایی به اسم آب انبار بهره می‌گرفته‌اند؛ آب‌انبارها بناهایی سرپوشیده‌ برای ذخیره آب باران و جویبارهای فصلی برای استفاده در فصل گرم و خشک سال بودند که معمولاً در زیرزمین نیز ساخته می‌شدند، شیوه‌ای که این روزها توسط محیطبانان زحمتکش برای تامین آب وحوش بکار گرفته شده است.

«حجت دهقان» رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا به مشکل کم‌آبی و تاثیر خشکسالی بر مناطق زیست وحوش اشاره کرد و گفت: در همین راستا نیز سالیان گذشته در مناطقی که از چشمه‌های طبیعی برخوردار نبودند، با ساخت آب انبارهایی برای ذخیره آب مورد نیاز جانوران این مناطق اقدام شده که بعضی از این آب‌انبارها با آب باران و برخی دیگر نیز با تانکر پر می‌شوند.

وی با اشاره به این که در سال گذشته دو آب انبار در مناطق پناهگاه حیات وحش کم‌کی بهاباد و منطقه حفاظت شده کالمند بهادران مهریز با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان ساخته شده است، افزود: امسال نیز ساخت دو آب‌انبار دیگر در مناطق کوه بافق و منطقه حفاظت شده کالمند بهادران برای تامین آب مورد نیاز گونه‌های جانوری این مناطق در دستور کار است.

دهقان خاطرنشان کرد: در برخی مناطق که تعداد حیوانات حیات وحش آنها کمتر از دیگر مناطق است، غالباً به جای ساخت آب انبار از تانکرهای پلی‌اتیلنی با حجم ۵ تا ۱۰ هزار لیتر استفاده می‌شود.

به گفته‌ی رییس اداره حفاظت حیات وحش استان، علاوه بر شرایط اقلیمی گرم و خشک استان، در سالهای اخیر بروز بارشهای سیل‌آسای فصلی در برخی مناطق نیز موجب تخریب چشمه‌های موجود در طبیعت می‌شود لذا هر ساله در فصل بهار با تلاش محیط‌بانان اقدام به تخلیه گل و لای موجود در این چشمه‌ها و همچنین ساخت آبشخور برای حیات وحش استان می‌شود.

وی با بیان این که متاسفانه خشکسالی تمام نقاط استان یزد را در برگرفته است، عنوان کرد: البته شدت خشکسالی در شهرستان‌هایی مانند اردکان، بهاباد و بافق نسبت به دیگر مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان بیشتر است.

دهقان در پایان با اشاره به آسیب‌ها و تاثیرات منفی خشکسالی بر حیات وحش استان از جمله کاهش نرخ زادآوری، ماندگاری کم نوزادان، مهاجرت حیوانات و در خطر شکار قرار گرفتن آنان، اظهار کرد: مجموعه محیط زیست استان تمام تلاش خود را معطوف کاهش حداکثری این آسیب‌ها با اقدامات حفاظتی، آبرسانی و توزیع علوفه بکار می‌بندد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..