رییس سازمان مدیریت یزد:

اولویت بازار کار یزد، ایجاد شغل‌های با کیفیت و اشتغال بومی است

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری یزد در پنجمین نشست این شورا با اشاره به وضعیت بازار کار استان بر ایجاد شغل‌های با کیفیت تاکید کرد و گفت: اولویت و نیاز بازار کار استان، ایجاد شغل‌های با کیفیت و اشتغال بومی برای دانش‌آموختگان است.

به گزارش یزدی نیوز، روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد اعلام کرد که مجید دهقانی‌زاده در این نشست با اشاره به وضعیت بازار کار استان گفت: در سال ۱۴۰۱ وضعیت نسبتا مناسبی در مقایسه با سال‌های گذشته در شاخص‌های بازار کار استان یزد داشته‌ایم که این روند خوشبختانه در فصل بهار سال جاری نیز تداوم داشته است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه نرخ بیکاری استان در فصل بهار به رقم ۷.۲ کاهش ‌پیدا کرده است، افزود: این کمترین میزان نرخ بیکاری طی حداقل ده سال اخیر در استان بوده است.

دهقانی‌زاده، تصریح کرد: نرخ‌های بیکاری به صورت فصلی، پایدار نیستند و ممکن است در فصول مختلف دچار تغییرات شوند که باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشت.

دبیرکارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان یزد، با تاکید بر اینکه کیفیت اشتغال‌های استان باید به سمت اشتغال‌های مورد نیاز حرکت کند، بیان داشت: وضعیت و محتوای بازار کار استان تفاوت قابل توجهی با کشور و سایر استان‌ها دارد از همین رو به شدت به شغل‌های با کیفیت نیاز داریم که بتواند بخش دانش‌آموختگان دانشگاهی را پوشش داده و متناسب با جامعه بانوان استان نیز باشد.

دهقانی‌زاده اولویت‌گذاری برای اشتغال بومی در استان را مهم دانست و اظهار داشت: برای دستیابی به این مهم نیاز است تا دستگاه‌های اجرایی که سهمیه ایجاد اشتغال در استان دارنند مراقب کرده تا ضمن کنترل نرخ بیکاری و حتی کاهش آن به اولویت‌های استان یزد نیز توجه بیشتری داشته باشند.

بررسی برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی روستاهای شهرستان‌های اردکان و تفت و عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه تعهد اشتغال سال ۱۴۰۲ در سامانه رصد اشتغال از جمله دستورکارهای این نشست بود که به آن پرداخته شد. همچنین در این نشست، درخواست‌های متقاضیان مجوز پشتیبان مشاغل خانگی در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز پس از بررسی اعضای کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان مورد تصویب قرار گرفت.

گزارش دیگری حاکیست نشست تخصصی تدوین برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش در راستای تدوین فاز سوم برنامه‌های تحولی یزدِنوین برگزار شد.

در این نشست با توجه به اهمیت حوزه آموزش و پرورش در ساختار تحولی استان، برنامه‌های تحولی این حوزه با حضور صاحب‌نظران، اندیشمندان و خبرگان مورد بررسی و تدوین قرار گرفت.

جعفر رحمانی معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در ابتدای این نشست بر اهمیت آموزش و پرورش به عنوان زیر بنای تحولات جوامع تأکید کرد و گفت: این اهمیت به اندازه‌ای است که گفته می‌شود اگر آموزش و پرورش اصلاح شود، سایر امور نیز اصلاح خواهند شد.

رحمانی افزود: برنامه‌های تحولی استان یزد که در سال گذشته در ۱۵ محور مورد بررسی قرار گرفته منجر به برخی نتایج خوب و امیدوار کننده شده است و امیدواریم در حوزه آموزش و پرورش نیز این اتفاقات رخ دهند.

وی هدف از برنامه‌های تحولی استان در حوزه آموزش و پرورش را تمرکز بر بخش‌هایی دانست که در استان قابلیت تحقق دارند.

اکرم فداکار مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان یزد با تأکید بر لزوم مقایس‌پذیری پروژه‌های و برنامه‌های تحولی گفت: مهم‌ترین امر در برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش مهارت‌پروری است. به این منظور می‌بایست مهارت‌های نرم و سخت شناسایی شوند و بر مهارت‌های نرم تمرکز بیشتری صورت گیرد.

رضوی خوسفی از معلمان بازنشسته نیز با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: این سند، سند خوبی است اما ادبیات غامض آن موجب شده تا تحقق برنامه‌های آن دشوار شود. اگر توانمدسازی مدارس مورد توجه قرار گیرد می‌توان تحولات قابل توجهی را در آموزش و پرورش شاهد بود.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..