مدیر عامل توزیع برق استان خبر داد

سارقان ۱۰ کیلومتر از شبکه برق یزد را ربودند

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان یزد با اشاره به تداوم شدت گرما در استان و افزایش سهم مشترکان خانگی در تابستان به ۴۰ درصد کل برق مصرفی این استان صنعتی، خواستار اهتمام تمام مشترکان به صرفه‌جویی جهت گذر بدون خاموشی از دوران اوج مصرف برق شد.

«علی جم» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توزیع برق استان یزد در حال حاضر حدود ۷۷۰ هزار مشترک دارد که از طریق ۲۱ هزار کیلومتر خطوط شبکه که عمدتاً خطوط هوایی است، برقرسانی می‌شوند.

وی پیک مصرف برق استان یزد در بخش توزیع را طی سال گذشته ۱۰۷۳ مگاوات ذکر کرد و گفت: این میزان در سال جاری تاکنون به ۱۱۷۰ مگاوات رسیده که در صورت مدیریت نشدن به با توجه به شدت گرما و تداوم آن در استان به ۱۳۰۰ مگاوات نیز می‌رسید.

مدیر عامل توزیع برق استان با اشاره به ثبت مصرف ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق در کشور طی هفته گذشته با توجه به گرمای بی‌سابقه، گفت: البته این گرما معمولاً تا اواخر مرداد و اواسط شهریورماه نیز ادامه دارد لذا وزارت نیرو برنامه‌های گسترده‌ای را برای مدیریت مصرف برق و پیشگیری از خاموشی‌ها تدارک دیده است.

وی با اشاره به ایجاد نیروگاه‌های جدید و انجام تعمیرات در این بخش قبل از آغاز پیک بار امسال، گفت: ۹۸ درصد نیروگاه‌های موجود در مدار قرار دارند و این در حالیست که برطبق استانداردهای جهانی ۹۵ درصد نیروگاه‌ها باید در حال بهره‌برداری باشد.

جم به دستورالعمل ابلاغی به ادارات در مورد کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۷۰ درصدی در ساعات غیرکاری اشاره و تصریح کرد: بر همین اساس نیز کنترل هوشمند ادارات استان به صورت روزانه انجام و در صورت رعایت نشدن، برق آنها از ساعت یک به بعد قطع می‌شود تا مشکلی در ارائه خدمات به ارباب رجوعان پیش نیاید.

وی با اشاره به پایش ۲۵۰ اداره و قطع برق بیش از ۱۰۰ مورد از آنها، گفت: البته به نظر می‌آید این قطعی پس از ساعت اداری تاثیر چندانی در حساسیت کارمندان این ادارات به موضوع صرفه‌جویی نداشته باشد.

وی به پاداش‌های در نظر گرفته شده برای مشترکانی که مصرفشان را در ایام اوج مصرف کاهش می‌دهند نیز اشاره کرد و گفت: هرچند در بخش خانگی خاموشی نخواهیم داشت ولی نظارت بر این حوزه نیز با اعمال پاداش برای کاهش مصرف مشترکان و در مقابل اعمال نرخ‌های اصلی برق برای مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود.

به گفته‌ی مدیر عامل توزیع برق استان، بیشترین برق مصرفی استان با توجه به صنعتی بودن یزد مربوط به این حوزه است به طوری که تنها ۲۵ درصد مشترکین خانگی هستند که البته در تابستان با توجه به همکاری صنایع ۴۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل سرقت کابل های شبکه توزیع در استان اشاره و با بیان این که تنها در سال جاری حدود پنج تن یعنی حدود ۱۰ کیلومتر سرقت کابل‌های فشار ضعیف در استان اتفاق افتاده لذا اصلاح شبکه‌های فشار ضعیف سیمی به کابل خودنگهدار از چند سال قبل در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۸۰ درصد این شبکه‌ها اصلاح شده است.

جم گفت: سارقان کابل‌های شبکه‌ گاهاً اقدام به سرقت نول شبکه می‌کنند که این اقدام منجر به خسارت به وسایل برقی مشترکان می‌شود لذا در چنین مواردی نیز جبران این خسارات نیز برعهده توزیع برق است، ضمن این که سارقان بعضاً به کابلهای ناچیز شبکه روشنایی معابر نیز رحم نمی‌کنند و مشکلات زیادی را به بار می‌آورند.

وی همچنین از فرسودگی ۱۰ درصد از ۳۰۰ هزار تیر برق موجود در استان خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری و هزینه حدوداً ۱۵ میلیون تومانی برای تعویض تیرهای برق فرسوده، این روند به تدریج و براساس اولویت دنبال می‌شود.

وی در همین رابطه از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به این موضوع در دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان یزد خبر داد.

وی همچنین از اختصاص ۱۲۶ میلیارد تومان جهت اصلاح و تقویت شبکه تامین برق بافت تاریخی شهر یزد در سفر ریاست جمهوری به استان خبر داد و گفت: دو سوم این اعتبار از سوی وزارت نیرو و یک سوم از محل اعتبارات استانی تامین خواهد شد که امیدواریم این طرح را تا سال آینده به سرانجام برسانیم.

جم در پایان به تاخیر ایجاد شده در اجرای طرح تعویض چراغ‌های گازی معابر شهری به چراغ به LED از اواخر سال ۱۴۰۰ تا ابتدای امسال به دلیل مشکلات قراردادی بین ساتبا و توانیر اشاره کرد و گفت: با رفع این موانع، اجرای این طرح از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته ولی موضوع تامین روشنایی استاندارد معابر با تعویض این ۲۰۰ هزار چراغ در حال بررسی است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..