مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد:

استفاده از انرژی خورشیدی نباید به سلولهای فتوولتائیک محدود شود

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد با اشاره به عبور بدون خاموشی و موفق از پیک بار مصرف برق تاکنون در استان، توسعه استفاده از تمام پتانسیلهای خورشیدی از جمله در تولید برق و نیز افزایش بهره وری در مصرف انرژی را مورد تاکید قرار داد.

«ابوالفضل اسدی» در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با همکاری مردم و صاحبان صنایع با وجود گذشت بیش از یک ماه از بازه زمانی پیک مصرف برق،‌ این دوره در استان بدون قطعی سپری شده است.

وی پیک مصرف پارسال استان یزد را ۲۰۵۲ مگاوات خواند و گفت: این میزان در سال جاری تاکنون به رقم ۲۱۶۰ مگاوات رسیده ولی با وجود رشد بالای مصرف، خوشبختانه هیچ مورد خاموشی در بخش خانگی اعمال نشده و در بخش صنعت نیز با همکاری این بخش حتی افزایش ۲۰ درصدی رشد تحویل انرژی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم.

به گفته این مسئول، امسال هیچ مانعی برای تامین برق صنعت سیمان در استان منظور نشده و حتی ۴۰ درصد رشد تحویل انرژی به این حوزه داشتیم تا مشکلی در تامین این مصالح مهم ساختمانی ایجاد نشود و خوشبختانه در همین راستا نیز سیمان یزد دارای پایین‌ترین نرخ‌ها در کشور است.

وی با بیان این که کمتر از پنج درصد جامعه بیش از الگو مصرف می‌کنند، ابراز امیدواری کرد با رعایت و تعدیل مصرف توسط این مشترکان، برق کاهش یافته در این رابطه جهت رونق بیشتر صنایع بکار گرفته شود.

اسدی از فعالیت تمام نیروگاه‌های برق موجود در استان خبر داد و گفت: ظرفیت تولید برق استان در حال حاضر ۲۱۳۶ مگاوات است و با توجه به پیک مصرفی ثبت شده تاکنون،‌ کمبود و ناترازی به لحاظ تامین انرژی در استان نداشته‌ایم.

وی با اشاره به هدف گذاری استان برای تولید دو هزار مگاوات انرژی خورشیدی براساس سند تحولی «یزد نوین»، تاکید کرد: این هدف گذاری با توجه به برنامه ریزی کشور برای تامین ۱۰ هزار مگاوات عملاض سهم یزد به عنوان قطب انرژی خورشیدی کشور را یک پنجم کشور در نظر گرفته که در این رابطه مجموعه استان برای تحقق آن درتلاش است.

 

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد با بیان این که نباید استفاده از انرژی خورشیدی تنها به سلولهای فتوولتائیک محدود شود بلکه باید از تمام پتانسیل‌های مرتبط با انرژی خورشید بهره بگیریم، تصریح کرد: قطعاً در استانی مانند یزد از گذشته رعایت جهت ساخت خانه‌ها در استفاده بهینه از نور خورشید حائز اهمیت بوده لذا قطعه‌بندی زمین‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط دولت، افزود: عایق بندی منازل و استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی و موارد دیگر نیز می‌تواند بهره‌وری از انرژی خورشیدی را ارتقا بخشد.

اسدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخاب یزد به عنوان خاستگاه اجرای دو مناقصه ساتبا برای ایجاد ۳۷۴ مگاوات انرژی خورشیدی، گفت: خوشبختانه اولین قرارداد در این زمینه با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات توسط چادرملو منعقد شده و امیدواریم در بازه زمانی ۲۴ ماهه این طرح مورد بهره برداری قرار گیرد و مابقی این ۳۷۴ مگاوات نیز توسط سایر بخشها عملیاتی شود.

وی به موضوع ایجاد نیروگاه‌های خود تامین خورشیدی در صنایع استان، گفت: از طریق تعدیل بها و با توجه به نرخ مناسب خرید انرژی در بخش خورشیدی، سهم هر صنعت براساس مصرف تعیین شده و با جدیت موضوع توسعه خورشیدی در صنایع را دنبال می‌کنیم.

 

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد با تاکید بر موضوع افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی به ویژه در بخش صنعت،‌ گفت: تعیین استانداردها در این بخش در حال پیگیری است و امیدواریم با شکل گیری شرکتهای خدمات و بازرسی انرژی در استان، به تدریج در مشترکان کوچکتر نیز شاهد اهتمام و افزایش بهره وری باشیم.

اسدی همچنین خاطرنشان کرد: در راستای تشویق حوزه بهره‌وری و نیروگاه‌های خود تامین خورشیدی، به ازای هر میزان برق تحویلی تا ۳۰ درصد بیشتر معافیت بار اعمال خواهد شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..