مدیر کل بهزیستی یزد خبر داد

۵۷۰ خانواده متقاضی فرزندخواندگی در یزد/رونمایی از طرح بهبود جهت پیشگیری از طلاق

مدیر کل بهزیستی یزد آمارهای مربوط به قابلیت واگذاری کودکان واجد شرایط به عنوان فرزندخوانده در استان را بسیار اندک خواند و گفت: سال گذشته با وجود رشد ۲۰ درصدی واگذاری‎، تنها ۲۴ مورد از ۵۷۰ درخواست فرزندخواندگی در استان اجابت شد.

«رضا ابهت»  به مناسبت هفته بهزیستی در جمع خبرنگاران گفت: بهزیستی استان دو هزار و ۴۷۳ زن بی‌سرپرست و بدسرپرست را با توجه به گسترش آسیب‌های اجتماعی در این حوزه تحت پوشش دارد و حمایت‌های اجتماعی متنوعی را در این رابطه دنبال می‌کند.

وی همچنین از حمایت معیشتی بهزیستی استان از ۵۸۱ خانواده دو قلو و چند قلو خبر داد و گفت: بهزیستی استان علاوه بر نگهداری از ۱۶۲ کودک و نوجوان در مراکز خود، از ۲۷۶ کودک نیز در قالب امدادماهیانه حمایت می‌کند.

ابهت به مشکل تامین هزینه‌ها توسط مراکز نگهداری از کودکان اشاره کرد و گفت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است فعالیت بسیاری از این مراکز نگهداری واقعاً‌ مقرون به صرفه نیست و نیازمند حمایت بیشتر از سایر بخشها هستند.

وی با اشاره به موضوع فرزندخواندگی، آمار قابلیت واگذاری کودکان واجد شرایط را بسیار اندک خواند و تصریح کرد: در حالی طی سال گذشته ۵۷۰ درخواست فرزندخواندگی در استان ثبت شد که در بهترین شرایط و با رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال قبل ۲۴ مورد واگذاری انجام گرفت.

وی در این خصوص تاکید کرد: گاهاً بسیاری از خانواده‌ها درخواست‌هایی خارج از عرف با توسل به دیگر مسئولان دارند ولی این موضوع را حق الناس می‌دانیم لذا به هیج وجه توصیه‌های مسئولان تاثیری در این واگذاری‌ها نخواهد داشت و نهایت تلاش خود را معطوف به واگذاری کودک به خانواده‌های واجد شرایط خواهیم کرد.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به فعالیت مستمر مراکز نگهداری روزانه و شبانه کودکان کار و خیابانی و نیز مراکز نگهداری از دختران و زنان آسیب دیده در استان، گفت: مرکز فوریتهای اجتماعی(اورژانس اجتماعی ۱۲۳) در استان طی سال گذشته شش هزار و ۳۷۰ مورد تماس داشته که تیم سیار این مرکز در مجموع هفت هزار و ۳۵۵ مورد اعزام در این موارد صورت داده که منجر به تشکیل دو هزار و ۷۸۹ پرونده مداخله شده است.

وی با بیان این که هماهنگی بین دستگاهی در مورد مداخلات مربوط به آسیبهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، گفت: خوشبختانه در همین راستا برای اولین بار در کشور شاهد انعقاد سند همکاری در این رابطه بین دستگاه‌های مربوطه در استان یزد هستیم.

ابهت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات حوزه پیشگیری بهزیستی استان گفت: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی طی سال گذشته پنج میلیارد و ۵۳۸ میلیون تومان در این بخش هزینه شده و با افتخار عنوان می‌کنیم که مرکز تحقیقات ژنتیک استان مجهزترین مرکز در کشور و خاورمیانه است که به روزترین آزمایشات را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری و شناسایی آلزایمر برای خانواده‌های دارای افراد با سن بالای ۶۰ سال از سال گذشته در دو استان یزد و قزوین، اظهار کرد: این غربالگری از طریق پرسشنامه‌ انجام شده و افراد در معرض این بیماری برای پیشگیری و درمان به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.

وی از پوشش ۱۰۰ درصدی غربالگری شنوایی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد ۱۷ هزار و ۵۵۳ نوزاد تازه متولد شده در استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

این مسئول با بیان این که متاسفانه پوشش طرح غربالگری بینایی به دلیل نبود همکاری‌ها لازم دستگاه‌های مرتبط در سال گذشته کمتر از ۷۰ درصد بوده است، اعلام کرد: در سال گذشته ۵۴ هزار و ۴۰۰ کودک در رده‌های سنی ۳ تا ۶ سال مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند که ۵۹۰ مورد کودک دچار مشکل شناسایی شدند ولی باید توجه داشت با توجه به میزان پوشش این طرح در استان می‌توان پیش بینی قطعاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ کودک استان در صورت معاینه نشدن در معرض مشکل بینایی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی بهزیستی استان به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، گفت: خوشبختانه هیچ محدودیت اعتباری در بهزیستی استان برای امر آموزش وجود ندارد و تنها نیازمند همکاری دستگاه‌ها در این باره هستیم.

وی با تاکید بر سالمندی سالم، از ارائه آموزشهای این حوزه به گروه‌های سنی ۴۵ تا ۶۰ سال در استان خبر داد و در ادامه اظهار کرد: طرح همیار مادر و کودک نیز به منظور آموزش ارتباط مناسب مادران با کودک و خانواده برای اولین بار در استان از پارسال اجرایی شد که در همین راستا شاهد آموزش ۴۳۳ نفر در این رابطه طی سال گذشته بودیم.

ابهت بیان کرد: بهزیستی استان علاوه بر مشاوره رایگان تلفنی از طریق شماره ۱۴۸۰، امکان مشاوره حضوری در ۹۵ مرکز موجود در استان را فراهم آورده که در همین رابطه پارسال بیش از ۴۰ هزار مورد مراجعه به این مراکز شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: طی چند روز اخیر شاهد رونمایی طرح بهبود با توجه به افزایش آمار طلاق در استان بودیم که طی آن زوج‌های جوان تازه مزدوج شده حداقل پنج جلسه مشاوره و ۱۶ جلسه آموزشی را به صورت رایگان می‌گذرانند و پس از آن نیز مددکار و مشاور در قالب این طرح به مدت پنج سال با خانواده‌ها همراهی خواهند کرد لذا پیش‌بینی می‌شود آمار طلاق و آسیبهای اجتماعی ناشی از طلاق را در استان از این طریق بتوانیم کاهش دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه توانبخشی بهزیستی استان، گفت: استان یزد ۳۲ هزار و ۵۰۰ معلول دارد که بیشترین آنها معلول جسمی حرکتی، بینایی و شنوایی هستند.

وی با انتقاد از واگذاری درمان برخی بیماری‌ها مانند اعتیاد و درمان بیماران روانی مزمن به بهزیستی، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۸ مرکز شبانه روزی توانبخشی با ارائه خدمات به بیش از ۸۹۵ نفر در استان فعالیت دارند.

ابهت افزود: مراکز مراقبتی بهزیستی استان در دو بخش روزانه و شبانه روزی فعالیت دارند که در این بین، مراکز روزانه استان که هم‌اکنون ۱۸ مورد با ظرفیت اسمی ۸۵۰ نفر هستند، تاثیر زیادی در امید به زندگی سالمندان داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع مناسب سازی اشاره و با تاکید بر بهره‌مندی مخاطبان زیادی از این بخش، گفت: یزد یک استان پیشتاز در موضوع مناسب سازی شهری برای افراد معلول و سایر مخاطبان است به طوری که خوشبختانه طی چند سال اخیر موضوع مناسب‌سازی جزو امتیازات جشنواره شهید رجایی برای مدیران استان نیز لحاظ شده است.

این مسئول از پیگیری برند طرح طلایی و نقره‌ای در رابطه با مناسب سازی دستگاه‌ها در استان یزد خبر داد و در رابطه با اشتغال جامعه هدف بهزیستی نیز گفت: اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی براساس توانمندی‌ها و محدودیتهای آنها پیگیری می‌شود و مشوق‌ها و تسهیلات مناسبی نیز هم برای کارفرمایان و معلولان شاغل در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت اشتغال معلولان در قالب دو هزار و ۹۷۸ طرح اشتغال پرداخت شده است.

ابهت در پایان نیز به تعهد بهزیستی استان برای ساخت شش هزار مسکن جهت معلولان و افراد تحت پوشش بهزیستی دذر قالب تفاهم نامه‌ای با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و تصریح کرد: تاکنون چهار هزار و ۶۰۹ خانواده عادی شهری و ۴۸۲ خانواده عادی روستایی شامل خانواده‌های دارای یک معلول و زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست و نیز ۶۰۳ خانواده دارای دو معلول به بالا برای مسکن دار شدن در استان ثبت نام کرده‌اند که امیدواریم فرایند شروع ساخت این واحدها هر چه زودتر آغاز شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..