۳۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل طرح‌های آبرسانی عشایر یزد نیاز است

رییس اداره امور عشایری یزد گفت: برای تکمیل طرح‌های آبرسانی پایدار عشایر استان به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امید است با تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه مشکل آب این قشر زحمتکش رفع شود.

“جواد شمس” افزود: با توجه به سیاست های سازمان امور عشایر در تامین آب پایدار، طی سال گذشته بیش از هفت طرح تامین آب در شهرستان های عشایری استان تعریف شده است که با تکمیل و بهره برداری از این پروژه ها شاهد رفع بخش عمده ای از مشکلات تامین آب عشایر خواهیم بود.

وی اضافه کرد: امید است با تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان در حوزه عشایر پروژه های مذکور هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

رییس اداره امور عشایر استان یزد با بیان اینکه مهمترین دغدغه عشایر استان تامین آب است گفت: با توجه به نوع زیست عشایر و سیستم کوچ نشینی و جابه جایی دام در مراتع یکی از اصلی ترین نیاز آنها و دام، آب است.

شمس با بیان اینکه بخشی از آب مورد نیاز عشایر از منابع موجود در مراتع و یا بصورت آبرسانی سیار تامین می‌شود تصریح کرد: نیاز شبانه روزی عشایر استان افزون بر ۲۰۰ متر مکعب است که این میزان توسط تانکرهای آبرسان برای عشایر تامین می‌شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه هزینه های خرید آب و هزینه های جاری بالای تانکرهای آبرسان موجب افزایش قیمت تمام شده هر متر مکعب آب به عشایر شده است.

رییس اداره امور عشایر استان یزد خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده و درخواست تخصیص ویژه آب به عشایر امید است در آینده ای نزدیک شاهد کاهش هزینه های آبرسانی باشیم.

یکهزار و ۴۲۳ خانوار در قالب چهار هزار و ۸۴۶ نفر در مناطق عشایری سه شهرستان ابرکوه، هرات و مروست زندگی می کنند که عمدتا از ایلات عرب خمسه، بختیاری و طوایف مستقلی چون قرائی، توتکی، آربز و شکاری هستند.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..