لزوم رعایت الگوی مصرف توسط یزدی‌ها برای پرهیز از مواجه با کمی آب در تابستان

گزارش وضعیت بارندگی‌های استان یزد و تداوم پدیده خشکسالی در این استان خشک و کویری، راهکاری جز مدیریت مصرف را پیش پای مردم قناعت پیشه یزد نمی‌گذارد.

براساس آخرین گزارش هواشناسی استان یزد، میزان میانگین بارش‎های سال آبی جاری این استان یعنی از ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ تا ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ معادل ۹۳.۱ میلیمتر بوده که هرچند با اختلاف ۶۱.۶ درصد نسبت به پارسال به میزان ۵۷.۶ میلیمتر رشد داشته ولی نسبت به میانگین بلند مدت تنها ۵.۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این اختلاف بارش در برخی مناطق استان مانند خاتم، مهریز و بافق با روند منفی تا ۱۴ درصد برای سال آبی جاری با توجه به میانکین سال آبی کامل استان به میزان ۸۸.۲ میلیمتر گزارش شده است.

پهنه‌بندی خشکسالی هواشناسی در استان یزد نیز حکایت از خشکسالی‌های شدید در اکثر مناطق بویژه بخشهایی از ابرکوه و خاتم دارد.

برهمین اساس نیز مسئولان استان علی رغم تلاشهای مداوم برای رفع مشکلات کم آبی استان، بارها از مردم قناعت پیشه یزد تقاضا کرده‌اند حتما در شرایط گرما و کم آبی، الگوی مصرف را رعایت کنند تا ضمن رعایت الگو مصرف با کمبود آب مواجه نشوند.

«علی جعفری» معاون خدمات مشترکین شرکت آبفای یزد اخیراً با اعلام افزایش مصرف آب در استان یزد، اظهار کرد: در استان یزد به دلیل کم آبی و وابستگی شدید به آب انتقالی با افزایش هر درجه گرما، مصرف آب نیز بین سه تا شش درصد افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این که شرکت آبفا تاکنون از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرده تا قطعی آب نداشته باشیم، افزود: الگوی مصرف تعریف شده توسط وزارت نیرو براساس اقلیم و جمعیت، ۱۵ متر مکعب در ماه یعنی ۵۰۰ لیتر به ازای هر واحد در روز است و رعایت این الگو می‌تواند یزدیها را از کمبود شدید آب حداقل در تابستان پیش رو دور کند.

جعفری از مردم خواست با مراجعه به سایت شرکت آب و فاضلاب از روش‌های صرفه جویی آب مطلع و با نصب سایبان برای کولرهایشان و اجتناب از مصارف غیرضروری، مصرف آب را مدیریت کنند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..