رییس نظام مهندسی مهریز:

۷۰ درصد ساخت و سازها در مهریز یزد با تخلف انجام می‌شود

رییس نظام مهندسی مهریز یزد گفت: ۷۰ درصد ساخت و سازها در این شهرستان به صورت غیرقانونی، بدون کسب پروانه و با تخلف انجام می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز، سیدرضا محسن‌الحسینی در گفت و گو با خبرنگاران شهرستان افزود: طبق مقررات، شهروندان برای هرگونه ساخت و ساز باید از شهرداری نسبت به کسب پروانه اقدام کنند ولی چون طرح تفصیلی شهرستان دچار مشکل است افراد بدون توجه به مقررات اقدام به ساخت و ساز می‌کنند.

وی ادامه داد: در طرح تفصیلی شهر مهریز که کمتر جایی از آن برای ساخت و ساز شهروندان طبق قانون فضایی دیده و تعریف شده موجب سوق دادن مردم به تخلف در ساخت و ساز است، بنابراین اکثر پرونده‌ها به کمیسیون ۱۰۰ کشیده می‌شود و باید برای مشکل کار ریشه‌ای کرد.

این مسئول به باغ شهر بودن شهر مهریز در استان یزد به دلیل داشتن باغات مشجر و زیبا اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون شاهد برخی تغییر کاربری‌ها و ساخت و سازها به صورت غیرقانونی و گسترده در شهر هستیم که اگر نظارت دقیق قانونی انجام نشود دیگر در آینده اثری از باغ شهر بودن نمی‌ماند.

محسن الحسینی بیان کرد: برای حل مشکل و ایجاد زمینه برای ساخت و سازها به صورت قانونی در شهر باید در اولین گام در خصوص طرح تفصیلی توسط مسئولان امر یک کار علمی و بررسی جدی انجام شود که تحقق آن نقش مهمی در پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز دارد.

رییس نظام مهندسی مهریز در ادامه به اهمیت رعایت مقررات و ایجاد زمینه لازم برای ساخت و ساز در شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار موجود، اکثر ساخت و سازها از سال ۱۳۹۰ تاکنون بدون پروانه ساخت است به گونه‌ای که از حدود ۱۰۰ هزار مترمربع بنای ایجاد شده ۱۰ هزار متر مربع دارای پروانه و بقیه بدون پروانه در ساخت و ساز است.

محسن الحسینی، تخریب باغات و تبدیل شدن به خانه‌های ویلایی را یکی از معضلات حوزه ساختمان در باغ‌شهر شهر مهریز ذکر کرد و گفت: باغات از نیاکان به ما رسیده و باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم تا بتوان حداکثر استفاده را از آنها برد.

وی به اهمیت موضوع حفظ باغ شهر مهریز اشاره کرد و عموم شهروندان را به مراقبت از باغات با هدف حفظ حالت باغ‌شهری این شهر فرا خواند و تصریح کرد: هر چند شهرداری مجوز ساخت و ساز ۱۰ درصد بنا را داده اما مردم به فضای سبز و نگهداری و حفظ باغات و درختان توجه داشته باشند.

این مسئول از دیگر مشکلات مهم شهرستان مهریز را کمبود پارکینگ عمومی ذکر کرد و گفت: انتظار داریم ساختمان‌ها به صورت پیلوت اجرا و بنا شود تا در آینده با مشکل نبود و کمبود پارکینگ مواجه نشویم و هم‌اکنون هیچ پارکینک عمومی در شهر نیست.

سازمان نظام مهندسی شهرستان مهریز فعالیت خود را از سال ۱۳۸۴ در مهریز آغاز کرده است.

در استان یزد بیش از ۱۰ هزار مهندس در هفت رشته فعالیت دارند که از این تعداد بیش از سه هزار نفر پروانه کار دارند که از این تعداد بیش از یک هزار نفر آنها خانم هستند.

جمعیت استان یزد یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر است که ۸۷ درصد در ۲۴ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها و مناطق عشایری زندگی می‌کنند.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع:ایرنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..