یزد میزبان اولین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی «قدمگاه»

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برگزاری اولین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه به میزبانی بافت جهانی شهر تاریخی یزد در هفته جاری خبر داد.

«احسان عابدی» در نشست با خبرنگاران پیرامون این رویداد که در سالن همایش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، با اشاره به میزبانی پنج رویداد کشوری تئاتر در سال گذشته به میزبانی یزد، گفت: امسال نیز رویدادهای مختلفی در این حوزه به میزبانی استان برگزار خواهد شد که از جمله آنها برگزاری اولین رویداد هنری مباهله و جشنواره ملی تئاتر خیابانی قدمگاه از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه جاری و نیز جشنواره بین المللی تئاتر معلولین در فصل پاییز است.

وی از صدور ۲۸ مجوز نمایش در استان طی سه ماهه اول امسال خبر داد و با اشاره به رونق خوب هنر نمایش در استان بعد از بحران کرونا، وضعیت کنونی سالنهای نمایش استان را نامناسب خواند و گفت: متاسفانه علی رغم پیگیری‌های فراوان استان، همچنان در این رابطه در مضیقه هستیم به طوری که نمایش‌ها باید در صف انتظار برای اجرا قرار گیرند.

وی با بیان این که بسیاری از سالنهای نمایش استان نیازمند بازسازی و استانداردسازی هستند، ابراز امیدواری کرد که با مطالبه جدی اهالی رسانه و با توجه به وضعیت نامطلوب اعتباری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، بخش خصوصی و مسئولان ارشد استان در این باره حمایت و همکاری لازم را داشته باشند.

عابدی در بخش دوم سخنانش با اشاره به عید بزرگ مباهله و اهمیت آن در دبین مبین اسلام به لحاظ اثبات حقانیت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام)، گفت: متاسفانه در سالیان گذشته کمتر شاهد رویداد و جریان هنری در این باره در سطح کشور بوده‌ایم که علت اصلی آن نیز سایه انداختن عظمت عید غدیر روی این رخداد با توجه به فاصله زمانی کوتاهی این دو عید بزرگ باشد.

وی با اشاره به تایید و تصویب برگزاری رویداد هنری مباهله از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از میزبانی اولین دوره این رویداد با محوریت تئاتر به میزبانی یزد خبر داد و گفت: نامگذاری این جشنواره ملی با عنوان «قدمگاه» با توجه به حضور و قدمگاه‌های متعدد حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه اسلام) در مسیر سفر به طوس بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به ارسال ۲۷ اثر ار سراسر کشور به دبیرخانه رویداد پس از اعلام فراخوان به استانها، گفت: از میان آثار ارسالی ۱۰ اثر و سه اثر از استان یزد یعنی در مجموع ۱۳ اثر برای نمایش و اجرا در شهر یزد با میزبانی از ۱۰۰ هنرمند کشور انتخاب شد.

وی زمان برگزاری این رویداد را از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه بیان و اعلام کرد: عرصه انتخاب شده برای اجراهای این رویداد بافت تاریخی شهر است که مصادف با ایام ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سال ۱۳۹۶ شده است.

عابدی از تصمیم به برگزاری این جشنواره تئاتر خیابانی برای اولین بار در کشور به صورت موقعیت محور ذکر و تصریح کرد: اجراهای خیابانی در موقعیتهای مختلف بافت جهانی شهر یزد و با علام به هنرمندان متناسب با این موقعیتها برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که استان یزد در سال آینده میزبان اولین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی موقعیت محور در کشور باشد.

عابدی در پایان داوران این دوره از جشنواره را «هوشنگ توکلی»، «محمد لارتی» و «حیدر نیک آیین» نام برد و گفت: برای این دوره از جشنواره، برنامه‌های جنبی از جمله نشست علمی پیرامون «اثر قدسی در هنر ایران» با حضور اساتید هنر و دانشگاه در روز چهارشنبه و نیزبرگزاری سه کارگاه آموزشی برای هنرمندان با موضوعات «ایده پردازی و اجرا»، «کنجکاوی اجرا» و «سفر نمایش» تعریف شده است.

«احمد ندافی» مسئول انجمن نمایش استان نیز با اشاره به اهتمام سالهای اخیر استان پیرامون برگزاری تئاترهای خیابانی، گفت: تئاترهای خیابانی برخلاف تئاترهای سالنی که عمدتاً مخاطب آن نخبگان هستند، حضور هنرمندان در بین عامه مردم را رقم می‌زند که به دنبال این سیاست، اکنون شاهد رونق سالنهای نمایش استان نیز هستیم.

وی میزبانی اماکن و بافتهای جهانی از برگزاری ورزش‌ها و نمایشهای خیابانی را حائز اهمیت خواند و گفت: برای اولین بار تئاتر خیابانی را براساس موقعیتهای موجود در بافت تاریخی یزد شاهد خواهیم بود و امیدواریم از این طریق شاهد معرفی هر چه بهتر یزد جهانی به جهانیان باشیم.

ندافی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای جهان اسلام نیز سال آینده پای کار این همایش بیایند و شاهد برگزاری بین المللی این رویداد در استان یزد باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..