در بازدید خبرنگاران از طرح خط سبز آبرسان صنایع اعلام شد؛

تامین آب ۴ شهرک صنعتی یزد با پساب تا مهرماه امسال

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد با وعده بهره‌برداری از طرح خط سبز آبرسانی به صنایع استان تا مهرماه امسال، گفت: این طرح در صورت اجرای کامل با انتقال ۱۵۰ لیتر پساب تصفیه شده در ثانیه به صنایع، چهار شهرک صنعتی استان را تامین کرده و گشایشی در تامین پایدار و کیفی‌تر آب شرب یزد ایجاد خواهد کرد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در جریان بازدید  خبرنگاران از عملیات اجرایی طرح خط سبز آب‌رسان صنایع که به منظور جایگزینی استفاده از آب پساب به جای آب مصرفی صنایع در حال انجام است، ضمن تقدیر از اهتمام رسانه‌های استان در مسئله آب استان، اظهار کرد: متاسفانه استان یزد در شرایط نرمال بارش‌ نیز تنها ۳۸ درصد متوسط بارندگی کشور را در اختیار دارد و این در حالی است که معمولاً بارش‌ها در استان یزد کمتر از نرمال است لذا تاکید ما در استان استفاده از قطره قطره آب موجود همانند گذشتگانمان است.

وی با بیان این‌ که هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از آب‌های نامتعارف مانند آب دریا و پساب‌ در دستور کار است، گفت: در حال حاضر با اجرای بخشی از شبکه فاضلاب، ۳۰ درصد پساب شهر یزد جمع‌آوری می‌شود که در راستای استفاده بهینه از این پساب، طرحهای مختلفی از سوی آب منطقه‌ای یزد و بعضاً با همکاری برخی بخشهای دیگر در دست اقدام است که یکی از این طرحها نیز اجرای خط سبز آب‌رسان صنایع است.

 

جوادیان زاده ابراز امیدواری کرد در افق اجرای کامل این طرح که حدود سه ماه آتی اتفاق خواهد افتاد، چهار شهرک صنعتی استان تحت پوشش استفاده از پساب قرار گیرد و ضمن تداوم تولید و اشتغال در جهت تأمین پایدار آب شرب باکیفیت در استان گشایش قابل‌توجهی را شاهد باشیم.

وی یکی دیگر از طرح‌های این حوزه را انتقال ۱۰۰ لیتر بر ثانیه پساب شهر یزد به معدن سرب و روی مهدی‌آباد به عنوان بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه ذکر کرد که هم اکنون در مرحله انتقال آزمایشی ۵۰ لیتر پاساب در ثانیه است.

وی به برنامه جداسازی آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری از شبکه آب شرب نیز اشاره و بیان کرد: در همین راستا ۴۸ انشعاب فضای سبز شهری جمع‌آوری و استفاده از پساب جایگزین آن می‌شود.

 

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد ضمن توصیه به مردم جهت صرفه‌جویی در مصرف آب، گفت: هرچند بارش‌های سال جاری استان بیش‌ از حد نرمال بوده ولی در عین حال همچنان با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخازن مواجه هستیم و جهش ۲۵ درصدی مصرف آب شرب در استان که در کرونا رقم خورد به رشد ۵ تا ۸ درصدی مصرف تا قبل از کرونا بازنگشته است لذا تلاش داریم با همکاری مردم در امر صرفه‌جویی، تأمین آب شرب پایدار در استان را برقرار داشته باشیم.

جوادیان زاده در پایان نیز خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر در استان یزد ۱۸ طرح آب‌رسانی در دست‌ اقدام است که به جز طرح‌های ملی انتقال آب از خارج حوزه آبی استان، دیگر این طرح‌ها با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان دنبال می‌شود.

 

«جواد محجوبی» معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای یزد نیز در جریان این بازدید اظهار کرد: طرح خط سبز آب‌رسان صنایع یزد از مصوبات سند سازگاری با کم‌آبی در استان است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ و تحت عنوان بازتخصیص صنایع ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص یافته که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان آن به استان پرداخت شده‌ است.

وی با بیان این که این طرح در قبال تحویل پساب به صنایع، آب غیرمتعارف و کیفیی مصرفی آنها را برای ارتقای کیفیت آب شرب استان تحویل می‌گیرد، گفت: پایداری آب شرب استان، کاهش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی از سوی صنایع و تخلیه آب دریاچه پساب شهر و تبعات ناشی از آن برای مردم ساکن در مناطق مجاور از مزایای اجرای این طرح خواهد بود.

محجوبی از آغاز عملیات اجرایی این طرح از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ ، گفت: طرح مذکور شامل اجرای خط انتقال ۲۱.۵ کیلومتری از محل مخزن پنج هزار مترمکعبی کوثر تا نزدیکی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد به صورت ثقلی و ساخت مخزن دو هزار مترمکعبی در انتهای خط انتقال است که هم اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا اواخر مهرماه به طور کامل این طرح آماده بهره برداری شود.

 

وی هزینه اجرای طرح را در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری‌ مشترک بین آب منطقه‌ای یزد و شرکت تولید برق حرارتی منطقه شرق ذکر کرد و گفت: با بهره‌برداری کامل این طرح برای انتقال ۱۵۰ لیتر پساب در ثانیه، علاوه بر مجموعه‌ نیروگاهی این منطقه، شهرک‌های فولاد، جهان‌آباد و حاجی آباد و دیگر صنایع منطقه تحت پوشش استفاده از پساب تصفیه شده برای استفاده از تولید و فضای سبز قرار خواهند گرفت.

این مسئول در بخش دیگری از توضیحاتش عنوان کرد: در حال‌حاضر با توجه به اجرای ۳۰ تا ۳۵ درصد شبکه فاضلاب شهر یزد و فعالیت این بخش در مدار، حدود ۳۵۰ لیتر در ثانیه ورودی تصفیه‌خانه شهر یزد است که ۱۲۰ لیتر آن بعد از تصفیه تکمیلی در مخزن پنج هزار مترمکعبی کوثر جمع آوری می‌شود و هم اکنون به صورت فروش موقت در اختیار کارگاه‌ها و معادن شن و ماسه قرار می‌گیرد.

 

در این بازدید خبرنگاران در محل مخزن پنج هزار متری کوثر، انبار لوله و اتصالات خط انتقال، کارگاه اجرای خط انتقال پساب و مخزن دو هزار مترمکعبی پایان خط انتقال دیدن کردند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..