توسعه گردشگری کشاورزی یزد با تعامل آموزشی جهادکشاورزی و میراث فرهنگی

مدیران و کارشناسان ترویج جهادکشاورزی استان یزد با مفاهیم، مزایا و امتیازات و نیز چالشهای توسعه گردشگری کشاورزی و خوراک در قالب یک برنامه آموزشی آشنا شدند.

زندگی در شهر و شهرنشینی بسیاری از مردم را از طبیعت دور کرده و همین امر سبب شده تا بسیاری از مردم شهرنشین شناختی از زندگی روستانشینی نداشته باشند لذا گردشگری کشاورزی یا آگری توریسم به عنوان یکی از جدیدترین جاذبه های گردشگری تلاش دارد مردم و گردشگران را از محل زندگی خود با هدف اوقات فراغت و کسب لذت یا حتی با اهداف آموزشی به مناطق روستایی به حرکت درآورد.

البته گردشگری کشاورزی در جهت رسیدن به توسعه روستایی و ایجاد درآمد ثانویه برای جامعه روستایی نیز اهمیت بسزایی دارد و در واقع با رونق گردشگری کشاورزی می‌توان هم درآمدی جدای از کشاورزی عائد خانواده‌های روستایی کرد و هم روشی برای تامین نیازهای روحی و تنوع خواه گردشگران امروزی فراهم آورد و همچنین روشی برای آبادانی و رونق مناطق روستایی و راهکاری برای بازگشت روستاییان به خانه ها و مزارع خود به شمار آید.

این نوع گردشگری با توجه به تعدد روستاها و تنوع سبک زندگی و فرهنگی روستاییان در نقاط مختلف کشور و به تبع استان یزد می‌تواند ضمن رونق دادن به روستاها و تبادل فرهنگ‌ها در جهت حفظ ریشه‌های فرهنگی در بین روستانشینان و توسعه اقتصاد محلی موثر واقع شود.

در همین راستا نیز جهادکشاورزی یزد با همکاری میراث فرهنگی استان و بخش خصوصی فعال در این حوزه تلاش کرده با برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت آشنایی بیشتر کارشناسان ترویج به عنوان بازوان موثر در توسعه گردشگری کشاورزی گام بردارد.

یکی از این دوره‌های آموزشی با عنوان «توسعه و ترویج گردشگری روستایی و عشایری» در سالن همایش‌های مجتمع ملاصدرا شهر یزد برگزار شد که در این رابطه «حسین دهقان منشادی» از اساتید این برنامه به خبرنگار ایسنا گفت: این دوره آموزشی با حضور برخی از مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی استان به ویژه کارشناسان حوزه ترویج با هدف تبیین و تفهیم موضوع گردشگری کشاورزی و خوراک برگزار شد.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده در این دوره علاوه بر تبیین و تفهیم گردشگری کشاورزی را بررسی چالشهای صدور مجوزهای لازم در این حوزه ذکر کرد و گفت: صدور مجوزها به صورت تخصصی در راستای تنوع‌بخشی به درآمدها و خدمات ارائه شده توسط واحدها و تاسیسات گردشگری کشاورزی و نیز اهمیت ارائه آموزش‌ها در این زمینه از دیگر موضوعاتی بود در حضور مسئول گردشگری و کارشناس توسعه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان در این برنامه، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مسئول کمیته گردشگری خوراک استان یزد که اقدامات متعددی در خصوص معرفی خوراک و نوشیدنی‌ها و مسیرهای گردشگری خوراک در یزد صورت داده است، «روشن بابایی» عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و «دلآرام کیمنش» کارشناس حوزه گردشگری خوراک و کشاورزی را دیگر میهمانان این برنامه نام برد و گفت: در این دوره اموزشی همچنین عملکرد بومگردی‌ها در جهت نشان دادن فرهنگ بومی به گردشگران و چالش‌ها و مسائل مربوط به این حوزه نیز بیان و مورد بحث قرار گرفت.

دهقان با اشاره به برگزاری این دوره آموزشی در قالب آموزش‌های حین خدمات با حضور قریب ۶۰ نفر از کارشناسان به صورت حضوری و مجازی، ابراز امیدواری کرد که برگزاری و تداوم این آموزش‌ها علاوه بر آشنایی بیشتر مدیران و کارشناسان جهادکشاورزی با حوزه گردشگری کشاورزی، موجب تعامل و هم افزایی بیشتر بین میراث فرهنگی، جهادکشاورزی و بخش خصوصی در حوزه‌های آموزش، طرح و اجرا و بهره‌برداری در حوزه گردشگری کشاورزی و خوراک شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..